Interview Maaike Appelboom

 

Maaike Appelboom (24 jaar) is WPC-er bij LeasePlan Nederland. Come again? Medewerker Wagenparkcoördinatie. Ze kan je alles vertellen over leaseauto’s en klantspecifieke leaseauto’s, fiscale consequenties en arbeidsvoorwaarden. Een Automeisje met ambitie. 

I.            Hoe ben je zo bij een lease-maatschappij gekomen?

Mijn ouders zitten allebei in het onderwijs en vinden auto’s niet bijzonder. Ze hebben altijd geweten dat ik van auto’s houd, maar toen ik naar de IVA wilde heb ik nog best wat strijd gehad. Ik heb met veel doorzettingsvermogen mijn ouders kunnen overtuigen! Daar heb ik, tussen de andere petrolheads, nog meer met mijn passie voor auto’s kunnen doen. Ik vond het heerlijk om in overall bij de technische lessen te leren over elektrotechniek, voertuigtechniek of motortechniek. Ook de evenementen die georganiseerd werden zoals de circuitdag op Zandvoort, meewerken op de AutoRAI of bij TopGear Live waren super! Ik houd van veel soorten auto’s, maar ben vooral gek op Italiaanse sportauto’s, met in het bijzonder het merk Lamborghini. Thuis is dat te zien, ik heb overal kunst van auto’s hangen en een kast vol miniatuurmodellen. Zo ben ik elke dag tussen de mooie auto’s!

Ik heb mijn stage in het buitenland volbracht; bij een importeur van meerdere automerken. Daar heb ik een enorm leuke tijd en velen kansen gehad. Ik mocht de (concurrentie)positie van het bedrijf in de markt bepalen, de missie en visie opstellen met het management en een intern- en extern branding onderzoek doen. Oh ja, en een plan opstellen voor het bedrijf hoe met Social Media te beginnen. Wat je voor elkaar kan krijgen in een half jaar!

Tijdens mijn opleiding aan de Hogeschool IVA Driebergen heb ik al over leasing geleerd. Wij kregen leasing als vak, waarin de verschillen tussen operationele en financiële lease werden uitgelegd en wat de gevolgen voor de klant zijn. Ook werden de gevolgen voor de leaserijders, zoals fiscale bijtelling, uitvoerig besproken. Ik vond leasing toen een interessant vak en toen ik benaderd werd door een wervingsbureau voor een baan bij LeasePlan was ik enthousiast! Wat erg leuk is, is het werken bij een marktleider, de mix tussen auto’s en dienstverlening en de zakelijke omgeving waar ik mij nu in bevind.

II.            Vertel eens in jouw eigen woorden wat een WPC’er precies doet?

WPC ‘er staat voor wagenpark coördinator. Als een klant WPC afneemt, dan besteedt zij het operationele beheer van haar wagenpark uit. Denk daarbij aan het bestellen van nieuwe auto’s het beheer van de voertuigen en het beëindigen van het contract. Ook zorg ik dat de budgetten gehaald worden en heb ik dagelijks contact met leaserijders. Je kunt je voorstellen dat dit alles van veel toegevoegde waarde kan zijn voor klanten met een groot wagenpark. De afdeling waar ik werk beheert klanten met een wagenpark van 1000 voertuigen of meer.

Het wagenpark van mijn klant is erg uiteenlopend en uitdagend. Wij hebben normale personenauto’s, directievoertuigen, afdelingsauto’s en speciale voertuigen in ons beheer. Dit houdt in dat je met veel soorten berijders te maken hebt, die je allemaal op een andere manier weer tevreden kan maken. Dit maakt het leuk.

III.            Wat maakt jouw functie zo aantrekkelijk?

Wat mijn functie aantrekkelijk maakt is dat je goed op de hoogte moet zijn van de fiscale regels met betrekking tot leaseauto’s. De ontwikkelingen in de autobranche gaan enorm snel en voor elke nieuwe vorm van persoonsgebonden vervoer zijn er weer andere regels. Om hier goed mee om te kunnen gaan moet je veel kennis hebben van bijvoorbeeld de fiscale regels rondom elektrische auto’s, die nu steeds populairder worden.

Behalve de fiscale maatregelen moeten we ook blijven kijken naar de ontwikkelingen op het gebied van berijdercommunicatie. Ik werk nu bijvoorbeeld met een online tool waarin ik via email een groep leaserijders aan kan schrijven. De email heeft een vast uiterlijk, wat bijdraagt aan de beleving van de berijder. Omdat je bij berijders te maken hebt met de eindgebruikers van je dienst, is dit van veel toegevoegde waarde voor bijvoorbeeld de tevredenheid.

Verder volg ik de ontwikkelingen op het gebied van auto’s op de voet. Ik probeer de doelstellingen van verschillende merken op het gebied van elektrisch vervoer bij te houden en me te oriënteren op andere vormen van duurzame mobiliteit. Dit vind ik persoonlijk erg interessant maar draagt ook bij aan mijn kennisniveau.

IV.            Zijn er veel dames werkzaam binnen LeasePlan?

In het bedrijf is de verdeling van dames en heren ongeveer 45% om 55%. In mijn eigen team hebben wij precies even veel dames als heren. Wel bestaat er veel verschil in deze samenstelling op de verschillende vakafdelingen. Wij zijn een project gestart waarin we het bedrijf bewust maken van het belang van een diverse man-vrouw verhouding in alle lagen van de organisatie.

V.            Bemerk jij dat de automotive branche een mannenwereld zou zijn?

Over het algemeen is de autobranche zeker een mannenwereld. Dit kun je merken aan het feit dat er nog altijd meer mannen een leidinggevende functie hebben dan vrouwen en dat er in veel autobedrijven overwegend mannen werken. Dit is niet gek als je bedenkt dat de gemiddelde autogek ook man is.

Wat je vervolgens merkt is, omdat het om een mannenwereld gaat, mensen er niet vanuit gaan dat je als vrouw dezelfde kennis hebt en even autogek kan zijn. Ik heb wel eens een berijder aan de telefoon gehad die, via een collega, bij mij terecht kwam. De berijder had een zeer klantspecifieke vraag gesteld en mijn collega gaf aan dat zij navraag zou doen bij de wagenparkbeheerder. Toen de berijder bij mij uitkwam, zei hij: ‘’ik ga het verhaal niet aan u uitleggen, want ik zou doorverbonden worden met de wagenparkbeheerder. Als u dat voor mij zou kunnen doen, dan kan ik dit verhaal direct bij hem neerleggen’’. Ik was even stil en zei: ‘’u spreekt met de wagenparkbeheerder, meneer. Waarmee kan ik u van dienst zijn’’? Je kunt je voorstellen dat ik een verbaasde reactie kreeg, wat ik erg grappig vond. Deze berijder was er helemaal vanuit gegaan een man aan de lijn te krijgen!

VI.            Wat biedt de toekomst jou nog op werkgebied?

Ik zit sinds oktober in het bestuur van Young LeasePlan. Dit is een mooie kans en een uitdaging. In een gedreven bestuur mag ik samen met een andere collega de evenementen organiseren. Zo kom je in aanraking met bijvoorbeeld andere Young organisaties of met belangrijke contactpersonen binnen bedrijven. Dit is erg leuk en ik haal hier veel energie uit!

Bij LeasePlan zijn veel doorgroeimogelijkheden. Ik vind het een groot pluspunt als een bedrijf investeert in de zelfontplooiing van haar medewerkers en hiervoor trainingen en projecten aanbiedt. Ik zie veel collega’s doorgroeien, wat mij motiveert om dit ook te doen. Wie weet wat de toekomst brengt?

 

Geen reacties mogelijk.