Interview Tamara Villani

Haar voorkomen en garderobe doen vermoeden dat ze ‘in de mode zit’ of een goedlopende modellencarrière heeft. Maar onderschat deze schone niet; aan ambitie geen gebrek. Tamara Villani staat al jaren haar mannetje in de autowereld en haar huidige job is er eentje waar menig Automeisje jaloers op is. Sinds 2013 regelt zij alle PR-zaken en communicatie met betrekking tot het o-zo-geliefde merk MINI voor de Nederlandse markt.

Wat kunnen we nog meer aan (werk)ervaring vinden op je CV?

Mijn eerste kennismaking met het PR-vak en de automotive branche was tijdens mijn opleiding Communicatie met een stage op de Corporate Communications afdeling bij Mercedes-Benz Nederland. Ik voelde me bevoorrecht dat ik het vak mocht leren van zeer gepassioneerde collega’s. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik in een paar maanden heel veel heb mogen leren en dat mijn passie voor het vak alleen maar groter is geworden.
Na mijn stage succesvol te hebben afgerond, mocht ik gedurende de zomervakantie bij Mercedes-Benz Nederland blijven werken. Na de zomervakantie was het dan toch echt de bedoeling om weer terug te keren in de schoolbanken om zogenoemde minors te volgen. Gezien mijn zeer positieve ervaring met stage lopen, heb ik toen besloten om in plaats daarvan, een nieuwe stageplek te zoeken. Ik wilde liever meedraaien in een organisatie waar ik na mijn opleiding zou willen werken, om op deze manier zo veel mogelijk praktijkervaring op te doen. Na mijn stage bij Mercedes-Benz, was ik eruit: De automotive branche, daar wilde ik na mijn opleiding werken!
De stages tijdens je opleiding bieden je de mogelijkheid om bij diverse bedrijven binnen te kijken. Ik kreeg een kans om buiten de automotive stage te lopen, namelijk op de Corporate Marketing afdeling van Samsung Electronics Benelux. Een van de snelst groeiende bedrijven met een heel andere bedrijfscultuur dan ik tot dan toe gewend was. Na mijn meewerkstage van vijf maanden, kreeg ik het aanbod om te blijven. Dit was natuurlijk een mooie kans, waar ik volmondig ‘ja’ op heb gezegd. Ondanks dat ik wist dat het geen makkelijke opgave zou gaan worden, om naast de lange werkdagen tussen alle projecten, introducties en evenementen door mijn scriptie te schrijven, heb ik geen moment spijt gehad. Sterker nog, ik kijk terug op een heel bijzondere en leerzame periode van uiteindelijk ruim 1,5 jaar. Met als gepaste afsluiting: het afronden van mijn studie binnen de gestelde periode met een 9 voor mijn onderzoek.
Toch kriebelde het om weer terug te keren naar de automotive branche en ik volgde alsnog mijn passie. Ik solliciteerde na mijn afstuderen op de functie Marketing Coördinator bij BMW Group Nederland. Deze functie heb ik 1 jaar met heel veel plezier gedaan, totdat ik werd gevraagd om de PR te gaan doen voor het merk MINI. Daar hoefde ik natuurlijk geen twee keer over na te denken! Op mijn 25ste verantwoordelijk voor de PR van het merk MINI, dat had ik nooit durven dromen. Nu drie jaar later, kan ik terugkijken op een uitstekende keuze. Ik heb fantastische producten mogen introduceren op prachtige locaties over de hele wereld!

Wat zijn jouw taken en verantwoordelijkheden binnen MINI NL?

Als Product Communications Manager MINI binnen de afdeling Corporate Communications van BMW Group Nederland ben ik o.a. verantwoordelijk voor de PR, communicatie en persevenementen van het merk MINI. Ieder jaar bepalen we een lokale PR strategie voor het merk, gebaseerd op de internationale communicatiestrategie van de BMW Group in München. Iedere dag werken we aan de beeldvorming van het merk in Nederland. Dit doen we door het uitsturen van persberichten bij de introductie van nieuwe modellen, het organiseren van persevenementen en het inzetten van persauto’s voor de Nederlandse media. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de interne communicatie bij BMW Group Nederland. Hierbij moet je denken aan het verzorgen van de content op Intranet en een intern magazine dat 4 keer per jaar verschijnt. Geen dag is hetzelfde door de diverse werkzaamheden en dat spreekt mij enorm aan.

Met een functie als deze moet het merk je meer dan lief zijn. Waarom past de MINI lifestyle jou zo goed?

MINI is lifestyle en anders dan de rest. MINI is ondanks de prachtige historie jong en ambitieus. Daarnaast is iedere MINI een hippe verschijning. Ik vind het bijzonder dat een merk zo’n breed publiek weet te boeien en fascineren. Van jong tot oud, man of vrouw, ons merk heeft veel verschillende fans over de hele wereld. Dit spreekt mij enorm aan en het zorgt ervoor dat geen dag hetzelfde is. Ik probeer iedere dag de passie en het unieke karakter van MINI uit te dragen in alles wat ik doe.

Neem je je werk mee naar huis? Als in; wat rijd je zelf?

Als klein meisje droomde ik er al van ooit in een MINI te mogen rijden. Ik ben er dan ook trots op al enkele jaren in mijn droomauto te rijden. Sommige dingen wennen nooit; twee maanden geleden heb ik mijn nieuwe MINI Cabrio in ontvangst mogen nemen. Dit is voor mij de ultieme droomauto, waarin ik iedere minuut geniet. Zeker met mooi weer, waarbij mijn ‘Always Open Timer’ overuren draait. Deze automatische klok die de minuten meet die je ‘open’ hebt gereden is een van mijn favoriete opties. Daarnaast blijft het bijzonder dat deze MINI van Nederlandse bodem is. VDL Nedcar in Born is verantwoordelijk voor de wereldwijde productie van de MINI Cabrio. Het is fantastisch dat MINI het enige automerk is dat in Nederland op grote schaal auto’s laat produceren. Een Brits icoon met een Duitse eigenaar heeft voor Nederlands vakmanschap gekozen. MINI groeit wereldwijd en Nederland draagt daar een belangrijk steentje aan bij.

Je loopbaan bij MINI brengt ongetwijfeld veel leuke kansen met zich mee. Kun je toch één zakelijk hoogtepunt noemen?

Waar moet ik beginnen! Vanaf de eerste dag heb ik gelijk mogen werken aan heel bijzondere projecten. Zo viel ik met mijn neus in de boter omdat op het moment dat ik in mijn functie begon de nieuwe generatie MINI na 7 jaar grootst werd geïntroduceerd. Vrijwel direct na mijn start stapte ik met 10 journalisten het vliegtuig in voor de internationale persintroductie van de derde generatie MINI in Puerto Rico. En een paar maanden later werd bekend gemaakt dat dit model ook in Nederland geproduceerd zou gaan worden. MINI werd zowaar ook een beetje Nederlands: “MINI Born in the Netherlands”. Ik zou in eerste instantie alleen verantwoordelijk zijn voor de product communicatie van het merk, maar nu wordt er ook geproduceerd in een fabriek in Nederland! De kers op de taart van mijn PR vak.
Na maanden van voorbereiden vierden we 17 juli 2014 de productiestart van de nieuwe MINI in Nederland, met een heel bijzondere gast: Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander. Onze koning heropende met zijn handtekening in het gastenboek van VDL Nedcar officieel de autofabriek in Born. Dit was wel een erg bijzondere ervaring die ik niet snel meer zal vergeten. Ik krijg nog steeds kippenvel als ik eraan terugdenk. Het was geweldig dit te mogen vieren met 2.000 trotse fabrieksmedewerkers die na 1,5 jaar thuis te hebben gezeten weer aan het werk konden.

Moet je stevig in je hoge hakken staan als jongedame in deze mannenwereld?

De Automotive branche is inderdaad nog steeds een echte mannenwereld. Ik denk dat het erg belangrijk is voor je geloofwaardigheid dat je affiniteit hebt met de branche waar je voor werkt. Daarnaast is de passie voor de producten erg belangrijk. Ik vind persoonlijk dat je achter de producten moet staan die je vertegenwoordigt. Je verkoopt het product op dat moment aan een bepaalde doelgroep, als je er zelf niet achter staat is het moeilijk om je enthousiasme over te brengen. Het is een dynamische branche, dus je moet inderdaad stevig in je schoenen staan, maar dat geldt ook voor de mannelijke collega’s.
Nu moet ik wel toegeven dat het mij altijd goed is bevallen om met mannen samen te werken. Zo heb ik als bijbaantje naast mijn studie gewerkt bij Hugo Boss, daar had ik ook voornamelijk mannelijke collega’s en klanten. De no-nonsense mentaliteit spreekt mij erg aan. Mouwen opstropen en gaan!

Het moge duidelijk zijn dat je hier prima op je plek zit. Toch verwacht ik dat je vooruit blijft kijken en denken. Welke doelen stel je jezelf nog op werkgebied?

Het is altijd lastig om ver voorruit te kijken. Ik heb het op dit moment heel erg naar mijn zin in mijn huidige functie bij MINI. Deze functie doe ik nu bijna 3 jaar en er zijn nog heel veel projecten die ik kan en wil doen. Het merk blijft zich innoveren en dat stimuleert mij om nog meer uit mijzelf te halen.
Stilstaan is voor mij op persoonlijk vlak nooit een optie. Ik ben altijd al erg leergierig geweest en ik vind het heel erg belangrijk om mijzelf te blijven ontwikkelen. Zo heb ik in 2014 naast mijn functie een Masterclass Corporate Communications afgerond met als thema ‘BMW Group investeert in Nederland’. Ondanks het drukke jaar, vond ik het belangrijk om naast de media -en rijvaardigheidstrainingen te investeren in deze studie om mijzelf te verdiepen in het vakgebied Corporate Communicatie. Door deze studie was ik bereid om een strategisch plan op te stellen voor de komst van de MINI productie bij VDL Nedcar in Born. Ook dit jaar kon ik het niet laten om mijzelf weer in te schrijven voor een opleiding. Het merk MINI heeft zo’n rijke historie en een mooi verhaal om uit te dragen. Dus besloot ik de opleiding ‘The Power of Storytelling’ te gaan volgen. Deze heb ik inmiddels afgerond, maar de volgende opleiding aan de Erasmus Universiteit staat alweer gepland, in september start ik met de opleiding Brand Strategy. Ik kijk er nu alweer heel erg naar uit!

PR Manager MINI NL

Geen reacties mogelijk.