‘Renaulution’ met de komst van de nieuwe Renault Austral

De nieuwe Renault Austral volgt de Kadjar op met meer dynamiek én functionaliteit. Was dat nodig? Ja. De Kadjar werd overlopen door concurrenten als de Hyundai Tucson, Kia Sportage, Volkswagen Tiguan en Nissan Qashqai, om eens een paar populaire namen te noemen. Is dit nadelig voor het merk Renault om dit zo op te schrijven? Nee; want cijfers liegen tenslotte niet en om die reden heeft het Franse automerk de Kadjar dan ook zelf geschrapt uit hun gamma. Adieu!

Tot zover de kleine geschiedenisles. Renault heeft het zichzelf dan ook niet makkelijk gemaakt, het merk wil zichzelf opnieuw uitvinden. Renaulution, noemen ze de wedergeboorte. Renault schuift iets meer in de richting van de prestigieuze merken, om zich zo van budget-merken zoals Dacia te onderscheiden. Het interieur van de Renault Austral is luxe en elegant, voorzien van hoogwaardige materialen, zoals hout en leder. Het Franse merk heeft ook in samenwerking met Harman Kardon een premium-klinkend audiosysteem ontwikkeld voor de nieuwe Renault Austral omdat ze ook op dit vlak de beste ervaring aan de inzittenden willen bieden.

Geen cross-over maar een volwassen SUV

Hij staat op het CMF-CD platform van de alliantie, waarop ook de huidige Nissan Qashqai rolt. De wielbasis van die twee is zelfs gelijk, maar de Austral is met een lengte van 4,51 meter meer dan 8 centimeter groter. Ook in vergelijking met een Kadjar is de nieuwe Renault in alle opzichten forser. Het ruime model biedt voldoende plek voor vijf volwassen personen om comfortabel te reizen, met een knieruimte van 27,4 centimeter voor personen op de achterbank. Opgevouwen achterin zitten is er dus niet bij. Daarnaast is er voldoende bagageruimte om het nodige mee te kunnen vervoeren. De capaciteit van 500 liter wordt nog groter wanneer de stoelen neerklapt zijn: maar liefst 1.525 liter aan bagageruimte.

De Austral is niet alleen groter dan het model dat hij vervangt, hij oogt ook een stukje stoerder dankzij zijn strakke lijnenspel. Daarnaast heeft de grille van de bonkige SUV geen spijlen maar honderden diamantvormpjes, wat voor een agressieve neus zorgt. De herkenbare C-vormige lichtunits lijken sterk op die van de nieuwe Mégane E-Tech Electric.

Het model is in twee configuraties verkrijgbaar, namelijk met standaard voorwielaandrijving en met een multilink achteras met 4CONTROL voor vierwielbesturing.

Esprit Alpine

De Austral is de eerste personenauto van Renault waar een extra sportief ogende Esprit Alpine-uitvoering van op de markt komt. De Esprit Alpine-line vervangt voortaan de R.S-line bij Renault. Alpine ken je natuurlijk als het sportwagenmerk van de Renault Group en van het Formule 1-team. De Fransen willen met het nieuwe uitrustingsniveau de connectie met de sportieve tak wat duidelijker zichtbaar maken. Het gaat dus ook om optische aanpassingen – net als bij de R.S.-line – om het uiterlijk  sportiever te doen lijken en om niet om meer vermogen of betere prestaties.

Smaken en prijskaartjes

De Renault Austral wordt aangeboden met voldoende keuze in motoren. U kunt kiezen voor de nieuwste E-Tech Hybrid motoren met een maximaal vermogen van 200pk. Daarnaast zijn er twee benzinemotoren aan boord: een 130 pk 48 volt mild geavanceerde hybride motor en een 140 pk / 160 pk 12 volt mild hybride geavanceerde motor. Het E-Tech compleet hybride systeem combineert een 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor met een elektromotor en een 1,7 kWh lithium-ion 400V-batterij. Het totale vermogen bedraagt ​​maximaal 146 kW of 200pk. De Renault Mild Hybrid Advanced-motor beleeft met de Renault Austral zijn première en is een natuurlijk dieselalternatief. De mild hybride 1,3-liter motor is in samenwerking met Daimler ontwikkeld.

Geen reacties mogelijk.