Review Abarth 595 Competizione

Afgelopen week was rood, de kleur van mijn Abarth. Hij is meer dan een Fiat 500 met wat stoere stickers en schorpioenen; dit kleintje produceert een meer dan volwassen geluid, staat zijn mannetje op het circuit en heeft voldoende power om mee te kunnen komen met de grote jongens.

De verwarring begint al bij het starten van de motor. Hier komt een geluid uit waardoor je gaat twijfelen of jij dat nou was – kan een 500 dit produceren? Neen. Een 595 met speciale Record Monza-uitlaat wél. Een beleefde ‘pardon’ richting de buren ‘s ochtends vroeg is op z’n plaats. Maar dit monstertje blijft je verrassen. Hij is namelijk voorzien van een 1.4 T(urbo)-Jet, goed voor 180 pk. Best indrukwekkend voor zijn formaat hè? Zo zie je maar: ‘Size doesn’t always matter’.

De cockpit is klein maar fijn. Knus haast. Wel word je verwend met comfort en gemak zoals navigatie, multifunctioneel stuurwiel, BeatsAudio en elektrisch schuifdak. Zo hard als het plastic is, zo luxe is de afwerking met alcantara, carbon en leder. Het interieur kent de guitig vormgegeven knoppen en metertjes van de Fiat 500 maar kleine details zoals de ‘Abarth’ stempel op de pedalen en ‘595’ borduursels in de matten herinneren je eraan dat dit zijn grote, stoere broer betreft waar je in zit.

Ik laat me vallen in de sportieve, net iets te harde en hoge, kuipstoelen welke mij qua afmetingen als gegoten zitten. Heb je een abonnement op de sportschool, dan kan het wat krap aanvoelen. Ohja, wil je je rugleuning stellen, doe dat dan met het portier geopend anders kom je niet met je hand bij de knop. Eenmaal ingesnoerd laat ik de brul ontwaken. Elk ritje is een groot plezier, welke alleen nog maar wordt versterkt door de sport-knop. Het gasrespons wordt directer, het sturen voelt zwaarder aan, er kan hoog in toeren gereden worden en Romeo laat nóg harder van zich horen.

De Abarth eet asfalt voor ontbijt, lunch en diner! Uiterst geschikt ook voor het betere gooi- en smijtwerk. Voor zijn afmeting heeft hij flinke schoenen aangemeten gekregen waardoor hij altijd grip vindt bij het accelereren. Echter houdt dit maatje meer (in combinatie met de plaatsing van de wielen) wel in dat de draaicirkel niet onder doet dan die van een bestelbus. De Brembo’s zijn lekker bijterig en ik ben stiekem heel blij dat ik manueel mag schakelen (5-bak), dat is net even wat sportiever dan de ietwat haperende automaat. Stug is ‘ie wel; wat inhoudt dat je even moet terugschakelen voor die drempel wil je hier niet vliegend overheen gaan en je ‘s ochtends de juiste sportbeha uit de lade trekt. Voor de dames dan – of mannen met een ‘maatje meer’.

Geconcludeerd kan worden dat de Abarth 595 een sportief maatje minder is voor alledaags gebruik. Bij elke koude start tovert dit ‘rugzakje’ een glimlach van oor tot oor op je gezicht. Zijn looks mogen dan stoer zijn, bij elk weerzien krijg ik spontaan zin om hem te knuffelen. 

De Abarth 595 Competizione is er vanaf 33.495,-

 

Geen reacties mogelijk.