Rijtest Audi A4 Limousine

Voorsprong door techniek. Dat is de verkoopleus welke Audi al jarenlang gebruikt om concurrenten af te schrikken en consumenten voor zich te winnen. Maar hoe charmant is deze Duitser in werkelijkheid?

Ik heb het vaker geroepen; Plain Jane. Audi heeft niet zo’n uitgesproken uiterlijk als een Mercedes of BMW maar bewandelt een gulden middenweg. Maar vergis je niet; over elke lijn in het design en knopje in het interieur is nagedacht. Audi claimt blij te zijn met dit ‘hokje’ in het premium segment en geeft daarmee het signaal af niet overdreven en opvallend pretentieus te zijn. Voor komen rijden bij een zakelijke afspraak moet dus kunnen, zonder dat het een gevoel van afgunst of misplaatste jaloezie oproept bij de ander. Ik moet het ze nageven, daar heeft Audi een punt.

En dat er oog voor detail is geweest, zie je duidelijk terug in de Audi A4. Kijk maar eens naar de naad die niet over de motorkap loopt, maar vanuit de hoek van de koplamp overvloeit in de zogeheten schouderlijn. Strak gedaan nietwaar? En zo verbaasde ik me ook over de, niet alleen in hoogte, maar ook naar achter te verstellen hoofdsteunen. Een klein detail, maar o-zo-belangrijk voor vrouwen die hun haar vast dragen in een staart of knot. Geen irritatie en ergernis meer! En wanneer je richting aangeeft, knippert niet alleen de buitenspiegel maar ook een dynamische LED-lijn in het achterlicht vrolijk mee van binnen naar buiten. Als een dame die in een sierlijke beweging haar eye-liner aanbrengt.

In eerste instantie was ik lichtelijk teleurgesteld over het standaard audiosysteem van Audi. Maar na wat spelen met de Equalizer en Bass werd de kwaliteit al wat beter (maar nog niet om over naar huis te schrijven). Maar mocht je nou echt hoge eisen hebben op dit gebied; ga dan voor een upgrade en bestel het audiosysteem van Bang & Olufsen. Hiermee heb je een ruimtelijke geluidsbeleving in 3D die doet denken aan een concertzaal. De virtuele cockpit is echter weer van hoog niveau. Een strak vormgegeven kleurendisplay, een instrumentenpaneel met minder knoppen maar wel meer functies (bijvoorbeeld d.m.v. touch of spraak) en een goedwerkend infotainmentsysteem: MMI.

Met een modelnaam als ‘Limousine’ verwacht je een klasse apart. Royale ruimte zowel voor als achterin de A4 maken het comfortabel vertoeven gedurende de reis. En ook de kofferbak is indrukwekkend ruim! Deze kan trouwens (optioneel) geopend worden door een simpele voetbeweging. Wel zo gemakkelijk als je je handen vol hebt aan twee dozen wijn – hé, het was tenslotte een aanbieding – en dus niet in die handtas (het lederen archief) kan graven naar de autosleutel. Daar heb je hem weer: ‘Voorsprong door techniek’.

De A4 beschikt over prettige rijeigenschappen en is heerlijk dynamisch. Ik ondervond dat de wagen zelfs met een nat wegdek, en stevig bochtenwerk door ondergetekende, niet van zijn plek te krijgen is! Het is een sportieve maar toch veilige gedachte; te danken aan de Multilink wielophanging. Een soort ophanging met meerdere draagarmen, zowel op de achter- als vooras, die ervoor zorgt dat het wiel te allen tijde contact houdt met de ondergrond en dus bijdraagt aan een comfortabelere wegligging. Daarnaast kent Audi meerdere rijmodi (efficiency/comfort/auto/dynamic/individual) welke de mate van stuurwielinslag doen bepalen en waarbij het motormanagementsysteem de felheid (inspuiting) per modus regelt. Zelfs het onderstel is adaptief (optioneel). Hoeveel maatwerk wil je hebben?

Ook mijn testauto beschikt over de nieuwe TDI motor: een 2 liter dieselmotor om precies te zijn. Een motor ontwikkelen die goed presteert en tegelijkertijd een lage uitstoot heeft is altijd een uitdaging. Want wat weegt zwaarder: rijdynamiek of efficiency? In het geval van Audi’s TDI motor zijn deze twee perfect in balans. Tevens zijn er nog andere hulpsystemen om het brandstofverbruik te verlagen zoals Adaptieve Cruise Control, Stop & Go-functie en een Predictive Efficiency assistent om anticiperend te rijden waardoor tot wel 10% brandstof te besparen is. Deze instap-diesel (TDI Ultra is een viercilinder) met 150 pk is dus uitermate geschikt voor de leaserijder en kent 21% bijtelling.

Wil jij deze Audi A4 ook aan een uitgebreide rijtest onderwerpen? Dat kan! Van Audi mag jij namelijk 24 uur lang proefrijden, zodat je voldoende tijd hebt om alle details te ontdekken. Boek hier de 24h testdrive via Audi dealer Zenna.

Geen reacties mogelijk.