Rijtest Bentley Bentayga

Not an SUV. A Bentley. Dat is wat Bentley er zelf over te zeggen heeft. Dat is het natuurlijk wel, echter was de letter ‘S’ in SUV nog nooit zo sportief. In deze uit de kluiten gewassen familiewagen ligt namelijk een W12; een 6.0 liter benzinemotor met maar liefst 12 cilinders. We kunnen hem daarmee nog net geen vliegtuig noemen.

Al zit je even vorstelijk in deze Bentley als in first class. Stoelen zijn hier zetels, bekleed met hoge kwaliteit leder, hand genaaide stiksels, voorzien van extra zachte hoofdkussentjes, massagefunctie en verstelbaar in 22 standen. Net als in het vliegtuig heb je beschikking over je eigen tv en kun je tijdens de reis genieten van een glas champagne (mits je niet rijdt én je het elektrisch uitklapbare tafeltje en een koelelement hebt besteld). Fasten your seatbelt and enjoy your flight!

Toch kun je je niet vergissen want de wielen onder deze machine zijn duidelijk aanwezig; 22 inch is moeilijk te missen. Alles is groot(s) aan de Bentayga waardoor ik het vermoeden had dat dit het rijgedrag wel moest beïnvloeden. In negatieve zin. Mijn vooroordelen waren lomp, log en onbeholpen. Na een aantal kilometers door het Limburgse landschap bleek niets minder waar te zijn; de Bentayga is stil, subtiel en gecontroleerd.

De W12 laat alleen van zich horen als je het gaspedaal vloert en binnenin de cockpit kun je een speld horen vallen. Alle trillingen worden gefilterd en het voelt alsof de Bentayga Nike Air Max draagt. Je hoort en voelt niets, wat de rit uiterst rustgevend maakt. Daarnaast heeft de Bentayga een Dynamic Ride System waarbij hij het hellen tegengaat. Plat door de bocht gaat je niet lukken met zijn afmetingen, maar wagenziek worden van het heen en weer schommelen overkomt je in ieder geval niet.

Het enige wat ik mis aan deze fenomenale auto is de beleving van snelheid. De Bentayga is een wolf in schaapskleren. Zijn W12 motor is goed voor 608 pk, echter merk je hier alleen iets van als je flat out gaat. Dan doet ‘ie 0-100 in 4,1 seconden. Invoegen op de snelweg doe je met half ingedrukt gaspedaal en zelfs dan zit je al gauw op de 150 km/u zonder hier enige erg in te hebben. In de stad schakelt hij zelfs 6 van zijn 12 cilinders uit om meer ‘eco’ van A naar B te rijden.

Of dit luxepaardje zich echt zal redden wanneer hij van de gebaande paden afgaat, weet ik niet. Simpelweg omdat mijn geleende Bentayga – met dank aan Bentley Maastricht – deze offroad optie niet had. Jazeker, je vinkt hier een optie genaamd All Terrain Specification op de lijst voor aan à €6.000,- waarmee je dus de modder in kunt. Mijn exemplaar beschikte ‘enkel’ over een City en een Touring Specification (met een gezamenlijke waarde van €11.895). Als potentieel baasje van een Bentayga zou ik me dus van te voren goed afvragen of je het überhaupt gaat gebruiken – ik denk dat het een onnodig dure optie is voor Nederland.

Wist je dat: Je geen sleutel meer nodig hebt om je garage deur te openen? Maar wel een extra sleutel hebt voor de Valet? Daarmee kan hij wel de auto starten, maar heeft de Valet geen toegang tot je kofferbak en dashboardkastje.  

De vergelijking met de Q7 is snel gemaakt. Ja, de Bentayga is inderdaad gebouwd op dezelfde architectuur als de Audi Q7 maar op zijn prijskaartje staat een aanzienlijk hogere prijs vermeld dan op die van zijn concurrenten (Porsche Cayenne Turbo S en Range Rover SV Autobiography Long Wheelbase). Hij mag dan luxer en daarmee ook duurder zijn, voorlopig is ‘ie met een topsnelheid van 301 km/u wel de snelste SUV ter wereld.

Vanafprijs Bentayga W12: €286.257,- (waarvan €74.265 BPM)

 

1 Reaktie
  • Banden
    februari 24, 2017

    Wat een leuk artikel en wat een mooie auto! Vooral dat interieur.