Rijtest BMW 330d GT

Je houdt ervan, of je vindt het afschuwelijk. De GT uitvoering van de 3-serie van BMW is met zijn hoog-op-de-poten look en stevige achterwerk (inclusief spoiler) een meer opvallende verschijning dan zijn broer die deze twee letters achter zijn naam mist. Toch ben ik, als fervent BMW-rijdster, niet vies van dikke billen en een opzichtige vleugel. De wat hogere instap komt voor mijn leeftijd wellicht iets te vroeg, maar stoer wordt ‘ie er wel van. Stoer en toch sexy, is mijn oordeel. Voor de succesvolle zakenvrouw, mét ballen.

Dieselen saai? Think again. Mijn 330d is goed voor een indrukwekkende 259 pk! Diesel of benzinemotor: alle leverbare motoren uit de ‘in-lijn’ (in mijn geval 6) motorfamilie voor de BMW 3 Serie Gran Turismo overtuigen met vermogen en kracht. Tegelijkertijd garanderen intelligente maatregelen van BMW EfficientDynamics en de unieke BMW TwinPower Turbo technologie een summum aan efficiency – voor maximaal vermogen bij minder brandstofverbruik en emissie. Je zou dus kunnen stellen dat de BMW TwinPower Turbo 6-cilinder-in-lijn dieselmotor twee type bestuurders kan dienen; de voorbeeldige leaserijder en de sportieve BMW-rijder.

Misschien dat ik wat bevooroordeeld ben, maar BMW stelt mij nooit teleur. Ook deze 3-serie op steroïden beschikt over de kenmerkende rij-eigenschappen van het merk. Een heel pakket aan technologieën laat hem topprestaties leveren – van BMW EfficientDynamics maatregelen zoals de vloeiend schakelende automatische 8-traps Steptronic transmissie tot en met het adaptieve M onderstel. Valt er dan niets te zeiken hoor ik je denken? Jawel; ik kan als benzine-rijder maar lastig wennen aan het turbo-gat en als je een echte bochtenridder wenst zul je toch een slanker (en lager) exemplaar uit de familie moeten kiezen.

Toch is hij erg flexibel en ruimdenkend te noemen. De 330 past zich namelijk volledig aan aan jouw reisplan. Voor comfortabel reizen is er het rijprogramma COMFORT, waarin oneffenheden in het wegdek nauwelijks voelbaar zijn. Een bijzonder sportieve afstemming van het onderstel met een duidelijk straffere demperafstemming biedt het rijprogramma SPORT. Voor rijdynamiek met een directere respons van aandrijving en stuurinrichting is het meest opgewonden standje, SPORT+, beschikbaar. Daarbij wordt de functie DTC (Dynamische Tractie Controle ) geactiveerd, die meer slip van de aangedreven wielen toelaat, zodat een gecontroleerd slippertje geoorloofd is.

Gezegend met opties zoals een pano-dak, verwarmde voor- en achterstoelen, adaptieve LED, HiFi system, Active Cruise Control en een zooitje rijhulpsystemen is luxueus uitgerust karretje. Daarnaast biedt BMW natuurlijk een pakket voor elke gelegenheid; een comfort pakket voor de luxe-poes, een Innovation pakket voor de gadet-freak en/of een M-pakket voor de sportieveling. En hoppa, voor dat je er erg in hebt smijt je er zo een paar duizend euro tegenaan. Want alsof ‘ie kaal al niet genoeg kost (vanafprijs bedraagt €65.700,-) kost dit getoonde exemplaar, mét de bovengenoemde pakketjes, een ruime €85.000,-

Geen reacties mogelijk.