Rijtest BMW 330e

Zijn voorkomen en good looks zullen hem niet verraden. Maar het ontbrekende ronkende motorgeluid bij het starten van de auto, doet dat wel. We hebben hier te maken met een plug-in hybride van het Duitse merk. En dat is even wennen, gezien het merk voorheen enkel zware, snelle slurpers bouwde. De échte BMW liefhebber heeft al twee cilinders moeten inleveren op zijn droomwagen maar nu moet er ook nog zoiets als een elektromotor geaccepteerd worden. Is dat terecht moeilijk te verkroppen?

We kennen deze duurzame ontwikkeling al van de BMWi-modellen maar kunnen nu ook ‘stekkeren in stijl’ met de BMW 330e. De 330e Sedan is een Plug-in Hybridevariant van de bekende 3 Serie Sedan en biedt de mogelijkheid om puur elektrisch te rijden. Daar komt bij dat hij ongeëvenaard zuinig is op langere afstanden, ook wanneer je niet volledig elektrisch rijdt.

De elektromotor (met een vermogen van 109 pk) kan over een afstand van maximaal 35 km, met maximaal 120 km/u, puur elektrisch rijden. Wanneer deze samenwerkt met de 184 pk sterke verbrandingsmotor accelereert de 330e in slechts 6,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Resultaat: all smiles en geen brandstofverbruik – beiden kosten je niets.

Een combinatie van BMW eDrive-technologie, ontwikkeld volgens de BMW EfficientDynamics filosofie, met een BMW TwinPower Turbo benzinemotor levert een efficiënte en dynamische plug-in hybride aandrijflijn op waarbij geen concessies worden gedaan. Je beschikt nog steeds over de kenmerkende rijdynamiek van BMW, vorm en functie zijn nog steeds perfect in balans. ‘Om stil van te worden’.

Er kan dus geconcludeerd worden dat deze stekker-auto ook bij de echte BMW-rijder in de smaak valt – ik kan het beamen. In feite lever je namelijk niets in, je krijgt er zelfs iets extra’s bij: een elektromotor welke het vermogen heeft je achterin je stoel te drukken. Mogelijk zelfs in je M-sportstoel. Want dat is tevens een mooie bijkomstigheid; semi-elektrisch rijden betekent bij BMW geen beperkte optie/accessoirelijst. M-sportpakketjes, grote sloffen, een panaromadak: alles behoort nog tot de mogelijkheden. Met een 330e is ‘stekkeren’ wél sexy.

De BMW 330e Sedan is er voor de consument vanaf €44.764,- (15% bijtelling)

Geen reacties mogelijk.