Rijtest BMW 4 serie cabrio

‘’Is het een 3-serie? Is het een coupé?’’ Nee, het is de 4-serie cabriolet! Bij BMW zien we af en toe door de nummertjes het model niet meer. Zo ook bij de nieuwe 4-serie; Met slecht weer rijd je een strak gelijnde coupé en wanneer het stalen klap-dak eraf kan een volwaardige 4-persoons cabriolet. Het beste van beide werelden zullen we maar zeggen. Maar ook motorisch gezien is de techniek in de familie gebleven en deelt hij deze met de ‘gewone’ 4-serie en de 3-serie die we al wel kennen.

Zuinig(er) dieselen met deze wagen is een optie maar het Automeisje verkoos voor een dagje toch de zwaardere benzine motor in zijn klasse: de 435i. We hebben het hier over een 3 liter 6 cilinder turbo met een snelle 306 pk mensen! ‘’Of ‘ie een beetje wil?’’ Dat is een understatement! En die komen alle 306 prachtig tot hun recht in de sport+ stand zonder de antislipregeling die ingrijpt. Maar zou je me geloven als ik beken de eco-stand het prettigst te vinden rijden?

‘Comfort’ is me te zweverig (über vering en met insturen ben je altijd te laat) maar ‘Eco’ rijdt heerlijk rustig en gecontroleerd. De schakelmomenten voelen perfect getimed aan tijdens het toeren. En dat is toch eigenlijk wat je met zo’n wagen gaat doen? Hij mag dan de kracht in hem hebben zitten (en het is leuk om te weten dat je als eerste weg kan zijn bij het stoplicht) maar met zo’n auto ga je niet voor je lol de Nürburgring op. Daar is hij simpelweg te zwaar voor. En mag ik je er aan herinneren dat het dak eraf kan?

En dat is precies hoe ik hem die dag gebruikt heb. Met een relaxt gangetje, cruisend door de bossen en over landweggetjes van terrasje naar terrasje. Niets heerlijker dan na een zomerse rit, onder het genot van een verfrissend drankje, vanuit je terrasstoel naar dit uitzicht te staren: de BMW4 cabrio. Mocht je leuke schoonouders hebben, en ze zijn uitgenodigd op een, zoals bovenstaand beschreven, ritje? Zoek dan een restaurant uit binnen een straal van maximaal 20 km en laat de picknickmand thuis.

Zowel de achterbank als de achterbak zijn namelijk niet de meest ruime die ik ooit gezien heb. Alhoewel het door de elektrisch verstelbare stoelen en opgevouwen dakconstructie (deze kan tijdelijk even omhoog zodat men de spullen in kan ruimen) je de mogelijkheid geven om nog wat te spelen met enkele centimeters, zal een reis naar Zuid-Frankrijk met het hele gezin geen succes worden. Niet met deze auto althans. Of je kinderen moeten lilliputters zijn. Of je moet geen bagage meenemen.

Nog een nadeel aan deze bloedmooie vierwieler is de prijs; voor de normale stervelingen onder ons is deze cabriolet iets aan de dure kant. Daarmee doel ik op zo’n 69.000 euro’tjes.

Maar deze wagen is een smooth operator. Ja, smooth. Dat is goede woord ervoor. Een ietwat gladde jongen, een galante verleider. Als een goede danser die je over het wegdek zwiert, zonder dan ook maar één keer op je tenen te gaan staan. Laat hem jòu maar leiden. Ja, hij rijdt perfect.

 

 

Geen reacties mogelijk.