Rijtest BMW M3 30 Jahre Edition

Dit jaar blies de BMW M3 maar liefst 30 kaarsjes uit op z’n taart. Om dit nog eens extra te vieren, introduceerde BMW M een exclusieve editie van de BMW M3: de “30 Jahre M3 Edition”. Wereldwijd zijn er niet meer dan vijfhonderd exemplaren beschikbaar gesteld, waarvan er slechts tien naar ons landje zijn gekomen. Je begrijpt dat ik een intens gelukkig (auto)meisje was, toen de eigenaar van zo’n limited edition M3 mij een stukje liet sturen in zijn trots.

BMW M heeft zijn icoon in vijf modelgeneraties continu verfijnd. In al die jaren heeft de BMW M3 zijn oorspronkelijke karakter behouden. ”Wat is er dan speciaal aan de 30 Jahre Edition?” hoor ik je denken. De dertiger is voor omstanders te herkennen aan de 30 Jahre-embleempjes op de M-kieuwen op de zijschermen. De gelukkige inzittenden kunnen tevens genieten van versierde instaplijsten, hoofdsteunen en gordels. De moeilijk te omschrijven kleur – is het nou zwart, grijs of zelfs paars – van de 30 Jahre M3 Edition noemt men officieus Macao Blue. Dit is een knipoog naar het verleden aangezien die kleur op de eerste M3 leverbaar was tegen meerprijs. Het baasje van deze M3 heeft hem (optioneel) uitgerust met carbon fibre M Performance parts maar alle honderd zijn standaard voorzien van het Competition Package; een (pret)pakket waarmee je in feite prachtige – maar moeilijk schoon te maken – 20” velgen en een extra 19 pk koopt (totaal komt daarmee uit op een indrukwekkende 450 pk). Daarmee sprint hij precies 0,1 seconden sneller naar de 100 km/u dan een reguliere M3.

Is dat reden genoeg om zo’n speciale editie te willen? Qua looks? Jazeker. Qua prestaties? Neuh, wellicht niet overtuigend genoeg. Maar we hebben het nog niet gehad over het adaptieve M-onderstel, het Active M-achterdifferentieel en Dynamic Stability Control (voor gecontroleerde wielslip). Deze maken de M3 tot de sportieveling dat hij is. Een strakke wegligging (voor Sedan-begrippen), scherp stuurgedrag, keramische remmen (optioneel) die bijten alsof het een lieve lust is en een acceleratiesnelheid waar men U tegen zegt. De 3.0 liter zescilinder TwinPower Turbo motor is in perfecte harmonie met de sportuitlaat en samen creëren zij de mooiste symphonieën. Zet hem in M1 – of in M2 als je een rebelse bui hebt – en flipper je zonder moeite een weg tussen het verkeer door met de paddles aan het stuur. Heer-lijk. Er zijn maar weinig auto’s met zulke uitgesproken race-genen die onbeperkte dagelijkse inzetbaarheid bieden. De BMW M3 is er zo eentje. 

Geen reacties mogelijk.