Rijtest BMW M5

Door
0 , , , , Permalink

Veelbesproken en lang verwacht: de nieuwe BMW M5 F90. De eerste M5 met xDrive, oftewel vierwielaandrijving. De hamvraag toen ik hem ging testen was dan dus ook ‘is ‘ie net zo hardcore als zijn voorganger?’

Het intelligente vierwielaandrijvingssysteem past zich in een fractie van een seconde aan nieuwe omstandigheden aan en verdeelt de aandrijfkracht optimaal over voor- en achteras. Daarmee ga ik in ieder geval een stuk zekerder de bochten in op hoge snelheid. De wetenschap dat deze auto je niet in elk onbewaakt moment probeert te vermoorden heeft z’n charme. Voor diegene die graag de grens opzoekt; niet getreurd. Wanneer je de ESP gedeeltelijk uitzet (MDM), kun je een gecontroleerd driftje wagen in een ruime bocht zonder hier vol de vangrail in te knallen. Wil je 360 graden om je eigen as draaien? Gooi dan de ESP volledig uit en zet hem in 2WD. Die optie is er namelijk gewoon voor de waaghalzen onder ons.

Daarmee hebben we volgens mij meteen de critici de mond gesnoerd. Alsof 600 pk voor een Sedan met een Twin-Turbo V8 nog niet gek genoeg is, beschikt hij ook nog eens over Launch Control. Zullen de kids leuk vinden achterin; zo worden die luxe tv-schermen compleet overbodig voor wat entertainment. Zorg wel dat je flink de ruimte hebt – iets ter grootte van een landingsbaan bij voorkeur – én een schone onderbroek. Dat gezegd hebbende wil ik benadrukken dat we het hier niet over de standaard gezinswagen hebben, maar over een Super Sport Sedan die 0-100 km/u doet in slechts 3,4 seconden. En ja; dat is eng snel.

Over zijn gulzige verbruik zullen we het dan ook maar niet hebben. Laten we zeggen dat je bereid moet zijn elke keer weer met een glimlach 70 liter aan benzine af te rekenen bij de pomp. Maar goed, de gemiddelde M5-rijder deinst daar niet voor terug. Dat is mijn aanname, kijkend naar een aantal opties op de lijst zoals carbon-keramische remmen à €9.396. En als je toch met geld aan het smijten bent kies je toch ook meteen voor een M Carbon motorafdekplaat à € 1.220? Makes sense. Een vinkje hier, een extra pakketje daar en je kan al gauw een hele mooie auto kopen van alleen al de optielijst van de M5.

Maar het mag gezegd worden: de afwerking in BMW’s anabolen 5-serie is subliem. Strak, sportief en eenvoud. Verre van een schreeuwerig sportauto-interieur, daar zijn de Duitsers veel te zelfbewust voor – die weten wel dat ze niets te compenseren hebben. Oké, misschien op de verlichtte instaplijsten en ///M in de hoofdsteunen na dan. Oh en de stickers op de bumpers die wat weghebben van een bekende tandpasta, zijn niet origineel. Dat is een keuze geweest van de importeur – mocht je je het afvragen.

Van Gesture Control (lees: het infotainment systeem met handgebaren bevelen geven) tot aan Night Vision, het is allemaal mogelijk. Dat laatste is trouwens wel grappig in de praktijk. De auto probeert in het donker behulpzaam te zijn door – wat hij herkent als personen – uit te lichten met groot licht wat een aantal keer snel knippert precies op de plek waar hij/zij zich bevindt. Dat houdt dus in dat je die persoon, fietser, ruiter te paard etc. vol verblindt. Ach, jij komt in ieder geval veilig thuis. 

Resumé: waarom wil je een auto hebben met veel te veel pk’s voor de Nederlandse wegen die een vanafprijs kent van €163.788? Omdat het kan. Omdat je naast de Sport-stand nog een Sport+ stand hebt. Omdat je zelf de al feilloze 8-traps automaat kunt regelen qua schakelsnelheid. Omdat hij een adaptief onderstel heeft waarbij je kan kiezen uit sportief, sportiever, sportiefst. Omdat je je persoonlijke voorkeur kunt onderbrengen en opslaan onder M1 en M2 op het stuur voor het ultieme rijgedrag en handling. Het is high performance in een maatkostuum.

Prijs getoond model: €208.449,- /// Fotografie: Glenn Slopsma

 

 

Geen reacties mogelijk.