Rijtest BMW X4 M40i

Zijn opvallende kleur Long Beach Blue verklapt bij het eerste aanzicht al dat we hier niet te maken hebben met een muurbloempje. Zijn robuuste voorkomen doet je afvragen hoe vaak deze jongen in de sportschool hangt en of hij stiekem aan de anabole steroïden zit. Deze vermoedens worden door het embleem met de krachtige letter ‘M’ alleen maar bevestigd. De M40i is het pas geïntroduceerde topmodel van de X4-reeks met de compleet nieuwe zescilinder-in-lijn Twin Power Turbo, een 3 liter benzinemotor, welke goed is voor 360 stevige werkpaardjes onder de motorkap. Heb ik je aandacht?

Even wat techpraat: De motor (vrijwel gelijk aan die van de M2) heeft een enkele Twin Scroll turbo en (best bijzonder en nieuw ten opzichte van de vorige generatie zescilinder) de intercooler is gehuisvest ín het inlaatspruitstuk. Het voordeel hiervan is een korter luchtinlaattraject: de samengeperste lucht uit de turbo bereikt nu sneller de cilinders en dat merk je in de vorm van een snellere gasrespons. Ook bijzonder is dat dit de enige M-wagen is zonder versterkt uitlaatgeluid door de speakers. Genot in zijn puurste vorm.

Binnen in de auto is het meer dan prettig vertoeven. Maar ik had dan ook niet anders verwacht; zaken zoals adaptieve cruise control, een infotainment systeem welke je met spraak kan aansturen, head-up display, stoelverwarming, start stop functie en een achteruitrijcamera zijn doorgaans aanwezig in een beetje BMW. Een fenomenale optie is het Harman Kardon Surround Sound System. Ik weet niet wat ik aangenamer vind om naar te luisteren; de muzikale noten uit de speakers of de lage noten die de uitlaat produceert. Verder heb ik weinig interieurdetails kunnen ontdekken die ik nog niet eerder heb gezien van BMW, met uitzondering van een aantal subtiel verwerkte M-logo’s in het interieur, die doen verklappen dat ik de overtreffende trap rijd.

De X4 rijdt ook nog eens verrassend goed – voor een wagen welke sterke gelijkenissen heeft met die van een tank. Zijn unique selling point is natuurlijk die immense power; in slechts 4,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en de topsnelheid ligt op 250 km/u (elektronisch begrensd). Voel je de G-krachten al? Er is dan ook niets leukers dan optrekken bij het stoplicht en asfalt vreten. Alhoewel het afremmen en terugvallen in toeren mij kippenvel bezorgt, met dank aan het uitlaatsysteem. Zijn afmetingen en gewicht (XXL) maken hem geen bochtenridder. Wat overigens niet betekent dat ik het niet heb geprobeerd; een auto met zoveel vermogen wil je gewoon lekker door de bochten trekken en op z’n kant krijg je hem echt niet. Het speciaal afgestelde sportonderstel is voorzien van sterkere veren en stabilisatoren, zodat de carrosserie minder neigt tot overhellen.

Is er dan ook iets niet leuk aan deze auto? Ja. Het benzineverbruik in de leukste stand, de sportstand, is allesbehalve grappig. Het (gecombineerde) brandstofverbruik is 8,6 l/100 km, volgens de folder althans. Tijdens onze eerste kilometers verzette ik me nog tegen de Eco-stand, lachte ik die knop hardop uit en verklaarde BMW voor gek dat dit een beschikbare rijmodus is voor een M-uitvoering. Dat is zoiets als naar de McDonald’s gaan en dan een salade bestellen. Maar al na dag één werd juist de Eco-stand mijn beste vriend op de snelweg én die van mijn portemonnee.

En dan de hamvraag: wie koopt er zo’n auto? Markttechnisch gezien: de BMW liefhebber die van mening is dat een 5-serie GT nog net wat te ingetogen oogt en een X6 wat aan de grote kant vindt. De X4 moet een nichemarkt opvullen waarvan ik me afvraag of dit wel echt noodzakelijk is; wordt dit geen overkill aan letter-cijfer combinaties in het gamma van BMW? Neemt niet weg dat sportieve M-uitvoering wel echt wat toevoegt aan de X4-serie. Want laten we deze vraag nogmaals beantwoorden, maar dan minder politiek correct. Bij de gemiddelde X4 maar ook X6 rijder denk ik aan voetballers(vrouwen) met veel geld maar weinig smaak. En laten we eerlijk zijn; zo’n M-uitvoering is toch gewoon een ego-boost op wielen?

De auto is per direct te bestellen – vanaf €93.900,- (als je het snel zegt, doet het minder zeer)

Geen reacties mogelijk.