Rijtest Ford Focus (Red Edition)

Ford heeft hun succesnummer, de Focus, in een sportief trainingsjack gehesen. Zowel de 5-deurs hatchback als de wagon zijn (gelimiteerd) te verkrijgen in een two-tone uitvoering: rood en zwart. Zoals de foto’s al doen verklappen, mocht ik rijden met de Red Edition. Hierbij is de auto voorzien van een Race Red kleurtje en zijn de buitenspiegels gelakt in Shadow Black – en ja, dit smoelt net zo lekker als dat het bekt. Bij de Black Edition, je raadt het nooit, is dit overigens precies het tegenovergestelde.

Optisch dus een snelle verschijning. Daar zullen we het allemaal wel mee eens zijn. Onderhuids is deze Focus (of je nu voor de rode of de zwarte gaat) ook iets geknepen; deze uitvoering is namelijk voorzien van een 1.5 EcoBoost viercilinder-motor welke 150 paardjes huisvest. Gezien de standaard (een 1.0 EcoBoost driecilinder-motor met 100 pk) zit deze Focus klaarblijkelijk aan de doping. Maar ik ben hier niet vies van, zo’n (Eco)boost komt zijn sportieve karakter alleen maar ten goede.

De Red & Black Edition zijn uitgerust met spannende extra’s zoals een Full Styling Pack, Privacy Glass en 18-inch vijfspaaks lichtmetalen velgen in Absolute Black. Een absolute blikvanger. Binnen in de auto herinneren de speciale Edition vloermatten, de sportpedalen en de sportstoelen met rode stiksels je stuk voor stuk aan zijn prestatiedrang. Maar het is en blijft teamsport; zonder vastberaden bestuurder geen sportieve prestaties. En geloof me, het voorkomen van deze wagen geeft je wel degelijk een ego-boost. Ik bedoel EcoBoost.

De instap is comfortabel laag; ideaal voor dagelijks vervoer en toch zit je sportief op de weg. Hetzelfde geldt voor de vering, die een middenweg heeft gevonden tussen ‘sport-beha stug’ en ‘au naturel los in de blouse soepel’. Ik ben blij dat het koppelen, schakelen en sturen niet te licht aanvoelt. Je hoort immers een beetje te werken in een sportieve auto, nietwaar? Het geluid die de viercilinder produceert, matcht met zijn snelle uiterlijk (een driecilinder zou zo’n auto echt tekort doen). Daarnaast biedt de 1.5 ruim voldoende power om rond te kunnen rijden met een glimlach op je gezicht.

Je ziet de passanten zoeken. Zoeken naar het embleem welke ze gaat verklappen dat deze bijzondere verschijning de snelste uit het Ford gamma is, maar het enkele uitlaatpijpje en een niet te missen ‘EcoBoost’ op de kont verraden hem. Toch is de Red & Black Edition het perfecte antwoord voor de Ford rijder die van sportiviteit houdt, maar niet na elke rit van de supermarkt naar huis met geklutste eieren thuis wil komen. Ford vult hiermee heel slim het gat tussen A-sportief (de 1.0 EcoBoost) en topsport (ST/RS) op.

Deze ‘lady in red’ kost €26.195 (25% bijtelling)

 

Geen reacties mogelijk.