Rijtest Ford Focus RS

De vernieuwde (derde generatie) Ford Focus RS is dé definitie van een hot-hatch. Dit heethoofdje voor gezinnen beschikt over All Wheel Drive, wat voor exceptionele grip en ongekend bochtenwerk (lees: maximaal scheur-plezier) zorgt. Het Dynamic Torque Vectoring systeem regelt de hoeveelheid koppel naar de assen en kan zelfs het volle vermogen naar een afzonderlijk wiel sturen. Dit geeft zoveel vertrouwen tijdens het ‘hoeken’ dat geen bocht te gek is voor de Focus RS. Mensen die levensmoe zijn zullen toch echt een andere auto moeten uitkiezen voor een dodemansritje.

En dat is precies wat Ford met deze auto voor ogen had – nee, niet een dodemansrit – maar een sportieve auto welke zowel geschikt is voor de echte coureur als voor diegene die onlangs pas het gaspedaal ontdekt hebben. Laat je niet voor de gek houden door het stabiele AWD-systeem en de groen-klinkende EcoBoost motor. De 2.3-liter benzinemotor vinden we ook terug in de nieuwe Ford Mustang maar de RS heeft 10% meer vermogen gekregen van de Ford Performance-mannen wat onder de streep uitkomt op een indrukwekkende 350 pk. Suiker lenen doen we voortaan niet meer bij de buren; om een boodschap gestuurd worden is geen straf met een boodschappenwagen met het vermogen van een sportwagen.

Een primeur in de branche is de Drift-modus die op de vernieuwde Focus RS te vinden is. Het ESC-systeem wordt uitgezet en het eerder besproken Torque Vectoring systeem helpt jou dwars de bocht door te komen aangezien het in deze rijmodus gecontroleerde overstuur toestaat. Ook is er een modus voor op het circuit, kun je herrie schoppen in ‘Sport’ en het lekker normaal doen in, je voelt hem al aankomen, ‘Normaal’. Wanneer je er zeker van wil zijn dat je als eerste weg bent bij groen licht, dan kun je de Launch Control gebruiken. Hier kan, niet verplicht, een no-lift-shift mee gepaard gaan. Wanneer er nu vraagtekens boven je hoofd verschijnen, is het handig om even mijn video te bekijken waarin dit alles aan gedemonstreerd wordt.

Mocht je, na het zien van de vlog en het lezen van mijn review, het nog niet doorhebben… IK BEN FAN! Fan van zijn power, geluid, wegligging, stuurkunsten, bijterige remmen en zelfs die smurfenblauwe kleur. Een praktische auto, voor het hele gezin, voor alledaags gebruik – die asfalt vreet als ontbijt – is in mijn ogen de perfecte ‘pittige mama-kar’. En dat allemaal voor een aangename (vanaf)prijs van 50.000,- euro. Ik zeg: ”Kijk no further”.

 

1 Reaktie
  • goedkoopste autoverzekering
    augustus 24, 2016

    De Ford Focus RS wat een auto zeg en wat een artikel. Heldere mooie smurfenblauwe kleur laat eigenlijk al gelijk zien wat voor een ongelooflijke auto dit is. Echt de perfecte auto om de kinderen mee naar school te brengen, boodschappen te doen maar tegelijk zal niemand het winnen van je bij een stoplicht. Deze auto is absoluut een favoriet! Onwijs leuke blog/vlog en heel vermakelijk om te lezen!!