Rijtest Ford Mustang Mach-E

Elektrisch en ongetemd. Dat is de marketing leus waarmee Ford haar nieuwe, volledig elektrische, Mustang Mach-E de markt opslingert. Een bekende naam voor jong en oud, maar hoeveel Mustang vind je hier eigenlijk nog in terug? En is het geen heiligschennis, om de ultieme Muscle Car te elektrificeren? Ik zocht het voor je uit.

Ook bij mij riep het de nodige weerstand op toen ik voor het eerst hoorde dat Ford batterijen onder de iconische ‘Stang wilde plakken. Maar om deze auto beter te kunnen begrijpen en op waarde te kunnen schatten, moet je alles wat je dacht te weten over de Mustang even parkeren. Want ook al is een eerste mening snel gevormd, de cijfers liegen niet. Vorig jaar werden er slechts 16 Mustangs (coupé + convertible samen) verkocht in Nederland. Juist, extreem weinig dus. Dan kun je dus wel commentaar hebben op een elektrische variant, maar jij koopt de benzineslurper toch niet. Daarvoor word je gewoon gigantisch afgestraft hier in Nederland. De V8 automaat kost je namelijk €116.560 in aanschaf, waarvan €68.099 aan BPM (!)

Daar komt bij dat Ford in eerste instantie niet eens ging voor een elektrische Mustang. Er moest een 100% elektrische Ford komen op het MEB-platform (Volkswagen Groep), dat was de opdracht. Toen zijn ze gaan schetsen en werd er binnen Ford een design getoond die weinig harten sneller deed kloppen. Het moest anders. Het moest spreken. Zodoende zijn er kenmerken gebruikt van de Fastback; zoals de lange neus, aflopende daklijn, de boos kijkende koplampen en de herkenbare tri-bar achterlichten. Je kan dan nog zoveel met je ogen knijpen zoals je wil maar ontkennen dat het in feite een Mustang in cross-over proporties is die je hebt ontworpen, gaat dan niet meer. Plus, marketing technisch is meeliften op zo’n geprezen naam natuurlijk heel welkom.

Ik hoop dat je er nu wat meer begrip voor kunt opbrengen, nu je de achtergrond kent. Want deze Mustang Mach-E doet heel veel dingen goed. Zo doet hij mee met de ‘grote jongens’ met een range van 610 km op papier. Dat geldt voor de extended-range batterij i.c.m. achterwielaandrijving. Mijn demo beschikt overigens over AWD en daarmee kom je 540 km ver. In praktijk valt het me ook alles mee en kom ik met fris lenteweer en een iets zwaardere rechtervoet nog een heel eind met zo’n 380 km aan totaal rijbereik. Die grote 15,5” tablet in het midden (welke je ongetwijfeld doet denken aan een ander elektrisch merk) draait op het next generation SYNC systeem wat je voorziet in communicatie, informatie en entertainment. Wat ik heel prettig vind is dat er een tabblad is die inzicht geeft waar je energie naartoe gaat, onderverdeeld in gebruik klimaat, route, accessoires en buitentemperatuur. Uitgebreide laadinfrastructuur en stressvrije laadmogelijkheden ondersteunen klanten van de Mustang Mach-E thuis, op het werk en onderweg.

De Mach-E kent drie verschillende rijmodi: Whisper, Active en Untamed. Met een lichtere bediening van het stuurwiel, een minder directe gasrespons en de stilste ambiance in het interieur is de Whisper modus de meest onstpannen manier om van de Mustang Mach-E te genieten. De rijmodus Active vindt een balans tussen het rijplezier en de prestaties van een Mustang en de stilte en rust van een volledig elektrische auto. Voor absolute spanning kiest de bestuurder Untamed. Daarmee komt het volle potentieel van de Mustang Mach-E naar boven: de besturing wordt scherper, het gasrespons directer en de bestuurder krijgt bij het afremmen zelfs het gevoel van terugschakelen. Bij dergelijke prestaties hoort ook een versterkt interieurgeluid, sportieve oranje verlichting en dynamische lijnen in het instrumentendisplay, die reageren op de krachten die bij de acceleratie en in bochten optreden. Bij iedere rijmodus is overigens One Pedal Drive mogelijk. De acceleratie en het afremmen worden bediend door het acceleratiepedaal (de term gaspedaal is overbodig geworden) respectievelijk in te duwen of omhoog te laten komen – je gebruikt dus in feite maar één pedaal door de rem links te laten liggen. Het is even wennen, maar het zorgt voor een volledig elektrische rijbeleving.

En hij rijdt heer-lijk moet ik zeggen. Smooth, comfortabel en stil. Je kunt het rustig aan doen, wetende dat je altijd en overal directe power tot je beschikking hebt. Zo perst hij er op zijn piek 258 kW/351 PS uit en dat is voelbaar vlot. Je kunt dus gerust iedere keer links gaan staan bij het stoplicht. De 19” wielen, rode remklauwen en aluminium pedalen (allemaal standaard features) doen een temperamentvol karakter vermoeden. Toch valt dat mee in praktijk. Hij voelt minder straf en sportief aan dan verwacht maar trotseert daarentegen wel elke drempel moeiteloos. De zit is hoog en overzichtelijk, maar toch ook weer niet. Ik merkte bij het instappen pas dat het verhoogd was, terwijl je dat er aan de buitenkant niet echt vanaf ziet. De stoelen met memory én verwarming zijn prettig maar minder robuust als de zetels die we gewend zijn in de Mustang. Het stuurgedrag is soepel, soms mis ik wat directheid en lijkt hij rond het midden punt wat doods; dat je het stuur zeg maar zachtjes van links naar rechts kan bewegen zonder reactie te voelen. Het is eigenlijk geen typische Ford, geen Mustang zoals we hem kennen maar gewoon een heel lekker rijdende en stoer uitziende EV – niet in een hokje te plaatsen. En precies dat, is naar mijn mening de kracht van dit model.

Extra fijne opties: het B&O 10-speaker sound systeem, een kofferbak die je hands-free kan openen, 360 graden camera’s die niets meer missen en een full panoramisch dak.

Prijs: RWD vanaf € 49.925 // AWD vanaf € 58.075

Geen reacties mogelijk.