Rijtest Hyundai i30N

Of ik ooit gedacht had een i30N te willen bezitten? Nee. Een high-performance model van Hyundai klinkt een beetje alsof je een trouwjurk bij de Zeeman haalt. Toch bestaat het (beide gevallen zelfs). En toch gaf hij mij de kriebels – in goede zin. De sportstand staat constant aan en ik krijg acuut zin om een frietje te eten op de Nürburgring.
Over die laatste gesproken; wist je dat deze sportieve i30 zijn laatste toevoeging te danken heeft aan de nauwe samenwerking met de testcentra in Namyang en bij de Nürburgring? De snelle vijfdeurs hatchback is intensief getest op de Nordschleife, waar het model ruim 10.000 testkilometers heeft afgelegd. Tevens verscheen de Hyundai i30N twee keer aan de start van de 24-uursrace van de Nürburgring, waarna de prestaties en de betrouwbaarheid van aandrijving en onderstel uitvoerig zijn geëvalueerd. Gebouwd om maximaal rijplezier te bieden bij dagelijks gebruik én op het circuit.

En dat blijkt, want de i30N beschikt over maar liefst vijf rijmodi: van ECO tot Custom. Rijden in de Hyundai bezorgt je een glimlach op je gezicht – dat begint al bij de prijs. De i30N is verkrijgbaar vanaf €52.595,- en standaard voorzien van touchscreen navi, Apple Carplay, automatische airconditioning, parkeersensoren, achteruitrijcamera, DAB+ en Privacy glass. Voor een extra dikke grijns moet je een Performance Pack aanschaffen. Deze luxe versie biedt alcantara lederen bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen, verwarmbaar stuurwiel en draadloos smartphone opladen (meerprijs €2.500,-).

Maar er is meer. Het Performance Pack upgrade je van 250 pk naar 275 pk met dezelfde 2.0 T-GDI motor, 19” lichtmetaal, Pirelli banden, extra grote remschijven, elektronisch geregeld differentieel, variabel uitlaatsysteem en een Rear Stifness Bar dat de stijfheid van de body vergroot. Als een ware rally coureur hoek je de i30N de bochten in. Het speciale differentieel verhoogt de bochtensnelheid door de hoge mate van grip en tractie. Indien nodig wordt het binnenste wiel afgeremd, waardoor onderstuur wordt tegengegaan en de auto scherper instuurt. Geen wonder dat deze hot hatch profiteert van de kennis en ervaring uit het WRC kampioenschap waar Hyundai Motorsport sinds 2014 aan deelneemt.

Maar waar ik nog het meest blij van word bij het indrukken van de geblokte finish-vlag-knop (sportmodus) is het kleppen-orkest in de uitlaat. Stationair klinkt het al fijn maar wanneer je gas geeft gaat dit over in een luid gebrul. De toerenteller verandert van geel naar rood en geeft aan wanneer ik op moet schakelen. En niet alleen de auto maakt geluid; ook ik slaak gilletjes wanneer de i30N automatisch tussengas geeft bij het terugschakelen en er af en toe een plof uitknalt. Feest.

De i30 is zeker een stuk sportiever geworden zo met een N badge. Te herkennen aan de agressief uitziende bumpers, de opvallende Cascade-grille, de frontsplitter en achterspoiler. Hij is ietwat verlaagd en de wielkasten zijn verbreed inclusief groter schoeisel. Andere opvallende details zijn de rode remklauwen, het driehoekige derde remlicht en de dubbele uitlaatpijpen. Toch voel ik enkel de emotionele aantrekkingskracht tot de Hyundai wanneer deze in sportstand staat en zijn ware gezicht laat zien. Minder efficiënt, maar wel heel erg leuk. Deze sportieve daily van Hyundai is een ware GTI-killer.

 

 

 

 

Geen reacties mogelijk.