Rijtest Jaguar XF Sportbrake

Ik ging op pad met de snelste en zwaarste diesel in ‘Italian Racing Red’. De kleur is als een goed glas rode wijn; elegant en smaakvol. De lederen zetels nodigen je uit om plaats te nemen. Indien neergestreken in de XF, begint het interieur te leven. De start-knop begint te pulseren als een hartslag. En door de knop in te drukken, laat hij mijn hartje weer sneller kloppen. Ondertussen openen de luchtroosters zich en komt de Jaguar Drive Selector (fancy woord voor versnellingspook) omhoog. Standaard zoek ik naar stoelverwarming. Ook eens fijn dat je de stoelelementen nu apart van elkaar kan warmen. Zo kun je wel kiezen voor een ontspannen warme rug, maar heb je geen gedroogde pruim. Als bonus vind ik het knopje voor de stuurwielverwarming. Kassa!

Met behulp van het touch screen voer ik mijn bestemming in; destination unknown. Je wilt namelijk blijven rijden met dit ding; zo stil, soepel en effortless. Hij is het meest in zijn element op de lange afstanden. Op de buitenwegen is hij een stuk minder dorstig dan in de stad. Alhoewel het stadsrijden geen probleem moet zijn; ondanks zijn formaat en gewicht stuurt hij heerlijk licht en beschikt hij over precieze wendbaarheid. Inparkeren is wellicht wel wat lastiger. Je moet immers 4.966 mm in een vak kwijt kunnen. Maar goed, daar heb je tegenwoordig digitale assistenten voor die je aanwijzingen geven vanuit je schermpje.

Oké, dus de nodige luxe is aanwezig in zowel het exterieur als het interieur. Hij beschikt over uitstekende rij-eigenschappen en een knap staaltje weggedrag. En misschien is de branding van het merk zelfs zo sterk dat je kan spreken van een heuse lifestyle keuze mocht je jezelf Jaguar-rijdster kunnen noemen. Maar waarom kies ik als dame met stijl & klasse voor dit slachtschip?

De meeste van jullie zullen bekend zijn met de XF Saloon (sportsedan) van Jaguar. Hieronder vallen de  types XF, XFR en XFR-S (van stellende trap naar overtreffende trap). Maar de XF-Collectie breidt zich uit met de komst van de Sportbrake. De vraag die heerst is: ‘’Waarom wil men een Sportbrake in plaats van een Sedan? Je kiest tenslotte toch niet voor niets voor het merk Jaguar.’’

De prijs en het vermogen liggen dichtbij die van de Sedan (uitgaande van de zwaarste motor). Om dit uit te tekenen heb ik een tabel voor je gemaakt. Ik zeg; zoek de verschillen!

XF Sedan 3.0 V6 D-S

XF Sportbrake 3.0 V6 D-S

Energielabel D

Energielabel D

6 cilinder

6 cilinder

Achttrapsautomaat

Achttrapsautomaat

275 pk  

275 pk

Consumentenprijs €69.850

Consumentenprijs €73.260

Op welk gebied win je dan als trotse eigenaresse van een Sportbrake? Het antwoord ligt al voor de hand met een Stationwagen (mag ik dat woord nog wel gebruiken of moet alles in het Engels?). De functionele ruimte. Het laadvolume heeft zich in vergelijking met de Sedan bijna verdubbelt! Daar heb je je antwoord. Dames, geef je verzamelwoede weer de vrije loop! Honden, boodschappen, kampeerattributen, lijken en tientallen shoppingbags.. alles kun je met gemak kwijt in je slee.

Een naam waar het woord ‘Sport’ in zit. Een merk wat staat voor haar elegantie. Is de XF Sportbrake nu sportief of elegant te noemen? De motor is te bestempelen met het label; sportief. Een V6, van 0-100 km/u in 6,6 seconden met een topsnelheid van 250 km/u. Daarentegen kenmerkt ook dit model weer het stijlvolle design, luxueuze vakmanschap en vele mogelijke opties die het merk Jaguar biedt.

Zo kunnen we dus een aantal punten tegen elkaar wegstrepen. Er is een balans gevonden; noem het ‘’sportieve elegantie’’. Zijn stijl is elegant te noemen, zijn houding sportief. Conclusie: de Sportbrake is een kittig dingetje hoor, zeker niet voor de poes!

Geen reacties mogelijk.