Rijtest Kia Sportage

De Kia Sportage is wederom vernieuwd. Ik zeg bewust wederom omdat we inmiddels al met de vierde generatie van het model te maken hebben. Maar de vraag is of nieuwer ook daadwerkelijk beter is. Ik zocht het voor je uit.

Deze jongen staat wat hoger op de poten en doet ons vermoeden dat we te maken hebben met een SUV, Cross-Over, terreinwagen? Tsja, wat is het nu eigenlijk precies? En nog belangrijker; wat kan je ermee? Kia heeft hem gedoopt tot Cross-Over (had je hem goed?). Tegenwoordig worden bestaande modellen steeds vaker tot Cross-Over aangepast voor alleen esthetische doeleinden. Ook hier is dat een beetje het geval; een verhoogde zitpositie biedt geen garantie voor het echte off-road werk. Alhoewel hij wel over vierwielaandrijving (AWD) beschikt. Daarnaast helpt hij je de heuvels beklimmen en afdalen met Downhill Brake Control en Hillstart Assist Control. En ik moet zeggen; op de onverharde weggetjes op de heide hield hij zich goed staande in het mulle zand.

En dan zijn looks. Wat is er nu eigenlijk allemaal vernieuwd aan dit model? Een van de grootste veranderingen is het ‘gezicht’ van de Kia Sportage. De vierde generatie is meer gedurfd in vergelijking met zijn voorganger maar door de bekende (bredere) ‘tiger nose’ grill nog steeds een herkenbaar lid van de Kia-familie. De nieuwe Sportage is de meest aerodynamische Sportage tot dusver. De luchtweerstand is afgenomen mede dankzij een nieuw ontworpen bodemplaat en voorbumper. Het nieuw ontworpen interieur van de Sportage oogt rustiger en overzichtelijker. Strakke lijnen in het interieur zorgen voor een moderne uitstraling, waarbij metaalaccenten worden afgewisseld door zacht aanvoelende materialen. Het dashboard is onderverdeeld in twee secties: ‘display’ en ‘bediening’ en is volledig ingericht op het gebruiksgemak van de bestuurder. 

Voor het eerst kunnen Sportage-kopers ook kiezen voor een nieuwe, sportieve GT-Line uitvoering. De GT-Line is speciaal ontworpen om de sportieve uitstraling van de Sportage verder te versterken. Ik ben een groot voorstander van een sportief uitgevoerde auto en snap de aluminium-look skid plates, dubbele uitlaat, metaal-look diffuser aan de achterzijde en de 19 inch GT-Line velgen. Maar om nou te zeggen dat de zwarte pianolak afwerking bijdraagt aan een extra sportieve uitstraling? Het is leuk geprobeerd maar het geheel blijft er voor mij uitzien als een gangster met een buitenboordbeugel; het komt gewoon niet geloofwaardig over.

De nieuwe Sportage beschikt over aanzienlijk meer binnen- en bagageruimte. Ik zal je niet vermoeien met het exacte aantal millimeters maar de maatvoeringen zijn overal net ietsjes toegenomen waardoor deze Sportage net even iets volwassener is geworden. Ook de voorstoelen in de Sportage zijn van een gloednieuw ontwerp en bieden meer steun en comfort. Mij viel op dat niet alleen de voorstoelen maar ook de achterbank te verwarmen is. ‘Shotgun’ is dus geen vereiste meer voor degene die van warme derrières houden. En voor dit type bestuurder houdt het feest niet op bij de stoelen; zelfs het stuurwiel is te verwarmen! 

Baasjes van de nieuwe Sportage hebben ruime keuze uit actieve veiligheidssystemen als een autonoom noodremsysteem, actieve rijbaanassistentie, snelheidsbordenherkenning en dodehoekdetectie. Alleen jammer dat de dodehoekdetectie exact hetzelfde klinkt als een oude Nokia ‘je-hebt-een-nieuw-bericht-binnen’ toon waarvan je van schrik even loskomt uit je stoel. 

Mijn testexemplaar beschikt over de compleet nieuwe zeventraps DCT-automaat in combinatie met de 177 pk sterke 1.6-liter T-GDI. De transmissie kan het hogere koppel van de turbomotor probleemloos aan maar om nou te spreken van een bijzonder sportieve rijervaring? Neen. Hiervoor vind ik hem te snel opschakelen en te traag reageren op het gaspedaal. Dat gevoel heb ik ook een beetje bij de directe besturing; zijn reactiesnelheid voelt ietwat wat log aan. In lijn der verwachting met zijn formaat, dat wel. De wegligging is stabieler zijn geworden, het meeste geluid en trillingen worden geïsoleerd. Over het rijcomfort heb ik dan ook weinig te klagen.

Kort samengevat bouwt Kia verder op het succes van zijn voorganger. Verbeteringen zijn de kwalitatief hoogwaardige materialen, zijn wegligging en de opgewaardeerde motoren voor hogere prestaties en verbeterde efficiency. Even wennen is zijn nieuwe smoelwerk (persoonlijk ben ik van mening dat zijn voorganger er wat mannelijker uitzag) en de DCT-automaat. De Sportage is het bestverkochte model van Kia in Europa en ik voorspel dat ze ook met deze generatie opnieuw goed gaan scoren. 

 

Geen reacties mogelijk.