Rijtest Lexus NX 300h

De elektrische wagens zoefen (letterlijk en figuurlijk) je om de oren tegenwoordig. Toch valt de nieuwe hybrid van Lexus op tussen al die andere milieuliefjes. Deze crossover heeft geen stekker, wel twee elektromotoren naast de 2,5 liter benzinemotor. Daarnaast zorgt zijn goed geshapte lijnenspel ervoor dat de koppies op straat nog steeds omdraaien, desondanks zijn ontbrekende brul.

Maar hoe werkt dat dan; geen stekker en wel elektrisch kunnen rijden? Dankzij het regenaratieve remsysteem laadt de accu zichzelf weer op. Lexus Hybrid Drive Technologie zorgt dus voor een laag brandstofverbruik voor een auto van dit formaat, met dezelfde prestaties als iedere andere (niet-elektrische) crossover. Tegelijkertijd is hij uitzonderlijk stil en smooth.

Het interieur is zakelijk en clean, zoals we gewend zijn van Lexus. Geen spannende kleuren, onnodige poespas of schreeuwerige knopjes. Wel een grappig detail voor de dames; er zit een handspiegeltje in de armsteun verwerkt, inclusief een opbergvakje voor je favoriete lipgloss! Het is nu tevens mogelijk om met de unieke Wireless Charging Tray je smartphone draadloos op te laden. Hoe fijn is dat?

Wist je dat: rapper, DJ, ondernemer en muziekproducent will.i.am zijn eigen Lexus NX heeft ontworpen? Het is een gewaagde NX variant geworden: breder, lager en voorzien van 22 inch lichtmetaal. Meer over #Willpower kun je terugvinden op de website van Lexus.

Oké, dus we weten dat hij bijzonder goed gelukt van de tekentafel is gekomen en hij over de nodige luxe en comfort beschikt. Maar hoe is het rijgedrag? Zoals algemeen bekend is de hybrid tijdens het optrekken en afremmen erg reactief en krachtig. Toeren maken heeft geen zin; je past je rijstijl aan naar die van Bob Marley op een zondag. Maar dat geeft niets want je zit als een koningin op de weg, alles overziend, vanuit je luxe zetel. Hij voelt soepel en licht aan, zo mak als een lammetje en daarmee ”easy to love”. Het is daarom ook geen toeval dat Lexus de leus ‘Amazing in Motion’ hiervoor gebruikt.

De dealer ziet wagens zoals een Audi Q5 en een BMW X5 als concurrentie. Maar dat is toch appels met peren vergelijken? Ik bedoel; deze jongens zijn toch niet hybride? Ik denk dan eerder aan elektrische auto’s van een vergelijkbaar postuur zoals de Outlander PHEV of de KIA Soul EV. Helaas voor Lexus ligt hun bijtellingspercentage weer een stuk hoger dan bovengenoemden. Waarmee kan hij zich dan onderscheiden van de concullega’s? Naast de NX’s baanbrekende design, comfort en intelligente innovaties koop je natuurlijk ook een stukje heritage. Een Lexus.

De Lexus NX komt in vele vormen en gedaanten. Zo heb je de First Edition, de Business Line, de Business Line Pro en de Luxury Line. Wij reden met de Business Line Pro (AWD) welke verkrijgbaar is vanaf €54.990,- (25% bijtelling).

[Fotocredit: Alexandra Photography/Styling: The Fashion Truck]

Geen reacties mogelijk.