Rijtest Lexus RC300h F-SPORT

Een coupé welke eruitziet als een sportwagen; dit is de nieuwe Lexus RC300h F-SPORT. Lexus hanteert doorgaans wat lastig op te ratelen modelnamen die bestaan uit een combinatie van letters en cijfers. Laat mij het je even verduidelijken. RC staat voor de modellijn (net als dat Lexus varianten kent zoals de IS-lijn, de CT-lijn enzovoort). De full hybrid aandrijflijn wordt omschreven als 300h en tot slot duidt het label F-SPORT aan dat het in dit geval een sportieve uitvoering (o.a. Adaptive Variable Suspension, 19″ lichtmetalen velgen + F SPORT stuurwiel) betreft, die er net even wat dynamischer uitziet dan een Luxury Line.

Ik reed met de 2.5 VVT-i; een 4 cilinder benzinemotor. In combinatie met de elektromotor heeft deze jongen een vermogen van maar liefst 223 pk. Daar valt dus helemaal niets over te klagen. Wel ben ik lichtelijk allergisch voor een CVT automaat. En nu mag jij drie keer raden waar deze Lexus over beschikt – een Contine Variabele Transmissie. Al moet ik bekennen dat de overbrengingen redelijk soepel aanvoelen en veel minder schokkerig en lomp zijn, zoals eerder ervaren in bijvoorbeeld Subaru
Wat tevens jammer is, is het kunstmatig geproduceerde uitlaatgeluid in sportstand. Speakertjes moeten mij ervan overtuigen dat hij als hybrid, mee kan komen met de echte snelle jongens. Deze lage bromtoon is grappig voor een minuut of vier maar geen seconde langer. Wat ik dan wel weer leuk vindt is het spelen met de flippers aan het stuur, wanneer je de automaat in Manual zet. Zo bepaal je zelf wanneer je op- of terugschakelt om zo nog sportiever te kunnen rijden. Daarnaast kent de auto ook nog een Eco-stand (ohja, het was een Hybrid toch?) voor de zondagrijders en de wereldverbeteraars.

Lexus Hybrid Drive kenmerkt zich in krachtige acceleraties, comfortabele wegligging, directe respons en wendbaarheid. De RC is voorzien van innovatieve technologieën als een Touch Pad waarmee je door het menu beweegt en het Pre-Crash Safety systeem. Daarnaast voorzien van luxe zoals stoelverwarming, een premium navigatie- en audiosysteem en videofunctie. Galant is hij ook; wanneer je achterin zit (voor zover dat mogelijk is als volwassen persoon) en je de voorstoel een zetje geeft, schuift deze automatisch naar voren zodat je gemakkelijk kunt uitstappen. Welkome extra’s zoals we van het merk gewend zijn.

Met Sapphire Blue als exterieurkleur en Dark Rose leder binnenin, is het haast een exotische verschijning te noemen. Enkel nog te herkennen als Japanner door het kenmerkende interieur welke in mijn ogen de plank net even misslaat – als een Aziaat die totaal geen boodschap heeft aan het hedendaagse modebeeld en lekker eigenwijs meerdere lagen kleding aantrekt in verschillende kleuren, stofsoorten en prints. Maar eerlijk is eerlijk; ze hebben de smaak te pakken bij Lexus qua snelle looks, met de bijzondere LFA als schoolvoorbeeld. Goede genen dus. Zijn knappe voorkomen heeft de RC te danken aan zijn dynamische lijnenspel, aflopende daklijn en imposante grille.

De RC 300h is er vanaf €45.695,- (25%bijtelling, energielabel A)

Geen reacties mogelijk.