Rijtest Lexus RX 450h

Geen enkel automerk kan er meer omheen; de maatschappelijke kritiek neemt toe en dus moeten de ronkende diesels plaats maken voor stille en schone (semi)elektrische auto’s. Zo komt ook Lexus met een verantwoord antwoord: de RX 450h. De RX zag het levenslicht al in ’98 maar nu komt Lexus met een hybride variant van deze SUV. Maar is verstandig wel net zo lekker?

Van binnen is deze luxe sloep zeker ‘lekker’ te noemen. Je derrière rust op leder van hoge kwaliteit, het middenconsole en dashboard bieden alle knoppen die je mogelijk nodig hebt (en meer) en zowel voorin als achterin verblijf je in een zee van ruimte. Ook al begint deze premium wagen bij nog net geen €70k, de Japanners kunnen een beetje plastic fantasic in het interieur hier en daar niet laten. Jammerlijk, maar het viel te verwachten; alsof je Barbie vraagt helemaal geen roze meer te dragen. Maar met verwennerij zoals stuurwielverwarming en stoelverkoeling heb je het allesbehalve slecht onderweg.

Z’n looks: je houdt ervan… of je walgt ervan. Iets er tussenin bestaat niet. Zijn bijna futuristische lijnenspel moet je kunnen waarderen en ook de Spindle Grille is weinig subtiel. ‘Wie het breed heeft, laat het breed hangen’ moeten ze bij Lexus gedacht hebben. Met zulke afmetingen weet je zeker dat je op gaat vallen in het dorp dus kan ook die te grote hoed weer op. 

In de basis biedt de RX 450h altijd een automaat en te allen tijde All Wheel Drive. Dat voordeel heb je dus al in the pocket. Daarnaast is hij standaard voorzien van een groot uitgevallen navigatiesysteem, LED koplampen en het Lexus Safety System. Hieronder vallen zaken als Road Sign Assist, Lane Departure Alert en Pre-Crash Brake Assist. Ohja, vergeet de tien airbags niet. Veiligheid voor alles!

De 3,5 liter V6 motor en en twee elektromotoren die hun vermogen (samen goed voor 313 pk) soepel overbrengen op de vier wielen. Dankzij het direct beschikbare koppel van de elektromotoren accelereert hij in slechts 7,7 seconden van 0 tot 100 km/u. En dat met een maatje XXL! Dat zijn al sterke cijfers maar zijn trekgewicht telt wel drie nullen achter de punt, namelijk 2.000 kg. Hij mag dan nog best rap zijn op rechte stukken asfalt, maar de bochten verraden zijn gewicht. 

Een groot voordeel van deze duurzame bigboy is dat je hem niet hoeft op te laden met behulp van een stekker. Je hebt dus geen laadtijd (lees tijdverlies), geen stress over het eerst volgende laadpunt en geen extra zware batterijen aan boord. Hoe het werkt? De RX 450h biedt een ‘Electric Vehicle’ rijmodus, zonder brandstofverbruik of schadelijke emissies. De hybride accu hoeft nooit via een externe energiebron op te laden en neemt slechts een minimale hoeveelheid ruimte in beslag, wat resulteert in een royale bagageruimte. Zo zie je maar dat verstandig toch lekker kan zijn.

De nieuwe Lexus RX 450h is verkrijgbaar vanaf €69.990,-

Geen reacties mogelijk.