Rijtest Mazda MX-5 ND

Heb ik je wel eens verteld over mijn eerste liefde? Dat was een Mazda MX-5 NB (je weet wel, de tweede generatie zonder de Bassie & Adriaan koplampen). Mijn eerste auto moest bijzonder zijn; een Ford Ka of Opel Corsa deed het niet voor mij. Ik wilde een goed uitziende, sportief rijdende tweezitter waar het dak vanaf kon. Met mijn starters-budget was de MX-5 een verstandige keuze; iedere kilometer was betaalbaar en stond toch garant voor puur rijplezier.

Dankzij de inspanningen van Freeroad Almere werd een hereniging met mijn oude liefde een feit. Weliswaar opgegroeid, volwassen en twee generaties verder maar soms is het niet erg je ex-vriendje in te moeten ruilen voor een jonger exemplaar. Ken je dat gevoel? Dat je met slechts één blik en zonder een woord te wisselen in vuur en vlam staat? Al na de eerste kilometers wist ik weer precies waarom ik zo van deze jongen houd.

Nu ben jij natuurlijk benieuwd wat nou precies die aantrekkingskracht is. In eerste instantie natuurlijk zijn looks; de jaren hebben hem goed gedaan en zijn body is nog strakker geworden dankzij het KODO design. Vloeiende lijnen lopen over van exterieur naar interieur en of het dak nou open is of dicht: de Mazda MX-5 ziet er altijd op z’n best uit. Maar het gaat natuurlijk om de binnenkant (met o.a. MZD Connect en i-ACTIVESENSE veiligheidssystemen) en een goed hart (de SKYACTIV motor).

Mijn date is ook nog eens GT-M uitgevoerd; wat inhoud dat je beschikt over uitrusting als parkeersensoren, Smart Keyless Entry, een premium audiosysteem van BOSE en een geïntegreerd navigatiesysteem. Het systeem is makkelijk te bedienen en alle overige knoppen hebben een duidelijke functie. Al met al is de cockpit overzichtelijk (of knus, als je het zo wil noemen) en logisch vormgegeven: vorm volgt functie.

Zijn afgetrainde lichaam weegt slechts 950 kg waardoor dit lichtgewicht met zijn 131 pk (of de overtreffende 2,0 liter benzine met 160 pk) lekker vlot is. Het sportieve rijden wordt extra benadrukt door de smalle pedaaltjes, het ietwat klein uitgevallen stuurwiel en dito versnellingspook, welke je met korte slagen opwerkt naar de zesde versnelling, terwijl je ondertussen toeren maakt en de motor hoort zingen. De MX-5 is een echte bochtenridder; niet van zijn plek te krijgen. In deze auto waant iedere bestuurder zich een ware coureur.

De Mazda MX-5 is al jaren de meest populaire roadster; te danken aan zijn prijs/kwaliteit verhouding. Wil je een betaalbare, betrouwbare cabriolet welke uiterst geschikt is voor woon- werkverkeer én zondagse tourritjes? Dan is de MX-5 jouw kar.

Het instapmodel is verkrijgbaar voor €29.790,- (private lease tijdelijk vanaf €399,- per maand)

Geen reacties mogelijk.