Rijtest Mercedes-Benz CLS 63 AMG Shooting Brake

 

De sleutel met AMG-logo die mij door Stern Auto BV Ede in de hand werd gedrukt verklapte het al: we gaan wat beleven. ‘’Fasten your seatbelts, here we go!’’

Voorafgaand aan mijn ervaringen eerst een kort geschiedenislesje: Een rijtuig (lees paardenkar) welke vroeger voor een ‘’shooting’’, oftewel jachtpartij, werd gebruikt, noemde men een Shooting Brake. In de jaren zestig kwamen vooral in Groot-Brittannië gemotoriseerde ‘Shooting Brakes’ in de mode – gedistingeerde sportwagens die hun eigenaren niet alleen de nodige luxe maar ook de nodige ruimte verschaften voor het uitoefenen van hun hobby’s.

Het aanzicht is oogstrelend. Een lange, statige gentleman die van de AMG-steroïden gesnoept heeft. Het resultaat mag er wezen: een buitengewone auto met een unieke belijning. Het is de intrigerende grote broer van de CLS coupé. ‘’Tijd voor een nieuwe vorm’’ zoals Mercedes zelf predikt.
De brochure roept ook dat de wagen, ik quote, ‘’uitstekend voor uw testosteron’’ zou zijn. Pardon Mercedes-Benz?! Vergeet de Automeisjes niet!

We zijn ingestapt en aangesnoerd. De Bang & Olufsen sound klinkt goed en met name de tweetertjes staan ook nog eens prachtig in het interieur. Het contrasterende zwart met witte leer is een tikkeltje fout, maar des te meer AMG. Ik houd er wel van! Weer zien we bij Mercedes het kekke analoge klokje (IWC) terug in het dashboard, erg leuk. Daarnaast was het Automeisje erg te spreken over de stoelverkoeling. Ja, je leest het goed. Ideaal voor de dames: nooit meer je blote benen branden aan het leder tijdens de hete zomerse dagen.

De (te) grote binnenspiegel en de raamstijlen zitten nogal in het zicht. Dit is best even wennen tijdens het rijden. Het ruimtelijke gevoel wordt nog eens extra belemmerd door de interieurhemel die met nog geen paar cm boven je hoofd zweeft. Echter maakt het zicht van over je schouder een hoop goed: wat een zee van ruimte! Waar eindigt dit slachtschip?!

Sommigen mensen nemen een lening voor een auto. Bij dit model sluit men al een lening af voor alleen de keramische remschijven t.w.v. ruim €8.000. Ja hij remt goed. Trekt ook lekker op.
Sterker nog, deze wagen is zo gevoelig, dat je zelfs een automaatbak nog aan het stotteren krijgt. Ik voel me net weer 18! Dosering is alles. Rijden met een zijden voetje dus!

Vind je het gek? Deze brutus heeft een 557 pk sterke V8 BiTurbo motor onder de kap zitten. Als echte fan van deze wagen was ik dan ook erg content met een gesigneerd exemplaar. Daarnaast bezit dit exemplaar het AMG Driver’s Package waardoor hij pas begrenst is op 300 km/h. Alsof we dat ooit kunnen aantikken op de Nederlandse wegen?! Luxe probleempje lijkt me. Maar fijn om te weten dat het kan; doet het altijd goed op verjaardagen of in de kroeg.

De Mercedes-Benz SLS staat bij mij op eenzame hoogte. Maar ik moet zeggen.. de CLS AMG Shooting Brake komt daar qua rij-prestaties aardig bij in de buurt. Want wat een glimlach heeft hij me vandaag bezorgd! Het mooie is dat je het aan de buitenkant niet zou zeggen (ok, op die opzichte AMG opties na dan) van deze tanker. Maar het mooie is dat sportiviteit en royale ruimte dus wel samen door één deur kunnen. De CLS heeft temperament; hij deed mijn auto-hartje sneller kloppen en ik zal hem niet snel vergeten.

De CLS 63 AMG Shooting Brake is er voor de consument vanaf €144.244,-

Geen reacties mogelijk.