Rijtest Mercedes-Benz S63 AMG

Mercedes heeft met deze S63 cabriolet de perfecte stijl gevonden die zowel de ogen als het hart van de ware autoliefhebber zullen openen. Ohja, in mijn geval ook mijn mond. Die permanent openstaat van verbazing. Het elegant gevormde dashboard – deels carbon – vormt de omlijsting van alle denkbare knoppen in een auto-interieur. Veel is met de hand afgewerkt; van houten sierdelen tot aan Swarovski details. De binnenkant is minstens net zo spraakmakend als zijn jasje. Een langgerekte motorkap met powerdomes, de gestrekte daklijn, frameloze zijruiten zonder B-stijl en een lekkere, dikke kont.

Terwijl jij lekker je rug laat masseren door de voorstoelen, worden je zintuigen geprikkeld door de klanken uit het Burmester surround sound system – een professionele studio is er jaloers op – en het parfum (Air Balance Pakket) die de cockpit naar een Ici Paris winkel laat ruiken. Alsof dit nog niet ontspannend genoeg werkt kan je jezelf verwennen met stoelverwarming en Airscarf; een roostertje in de neksteun die warme lucht kan blazen. De combinatie van die twee voelt als een warm bad – heerlijk voor de ritten zonder dakje en gebrek aan zonnestralen die je huid strelen. Een Wellness op wielen.

Je zou er bijna van in slaap vallen, al dat comfort en gemak. Gelukkig zijn daar altijd je rij-assistenten nog die meekijken onderweg én het zware geluid van de motor die je wakker houdt. De 5,5-liter AMG-V8-biturbomotor laat in combinatie met de AMG-sportuitlaat bij de eerste kick-down alle haren in mijn nek overeind komen. En de 585 pk onder de motorkap houden je ook meer dan scherp. Zet hem in de Sportstand en de automaat in Manueel. Flipper jezelf een weg van 0 – 100 km/u in slechts 4,6 seconden. Onthaasten in een sportwagen, wat een heerlijk contrast.

Door het Airmatic-onderstel zweef je als een Fakir over het wegdek. Een actief, hydraulisch veringssysteem kan de neiging tot hellen en duiken bijna volledig absorberen. Daarnaast vangen de elektrisch gestuurde wangen van de sportstoelen je op in de scherpere bochten. Magisch. Hij is dan ook gebouwd voor intense momenten, één met het asfalt. Het AMG remsysteem is fel en bijterig, inclusief geventileerde remschijven die de oneindige krachten van de motor in toom moeten houden. Had ik al gezegd dat de acceleratie ongekend is? Wat een ster.

Het getoonde demonstratiemodel kent een prijskaartje van €285.608,-

 

1 Reaktie
  • Wouter
    augustus 3, 2017

    Zit een Fakir niet op een spijkerbed? In India hebben ze toch geen vliegende tapijten?