Rijtest MINI Clubman

Van Gentleman naar Clubman; de nieuwe Clubman is stoer en volgroeid. Niet meer zo mini dus. Maar dat is tevens zijn unique selling point; je hebt eindelijk de ruimte die je nodig hebt voor je gezin. Het ‘knusse’ binnenin is er vanaf, je beschikt nu over vijf volwaardige zitplaatsen en een ruime achterbak. ‘Shotgun’ is geen vereiste meer, achterin reis je net zo comfortabel.

De Clubman onderscheidt zich (naast zijn formaat) van de roedel door zijn, ietwat logge, liggende achterlichten en zijn befaamde Split Doors. De weg naar de kofferbak. Deze portieren kun je met één druk op de afstandsbediening automatisch openen. Vervolgens doemt daar een zee van ruimte op waar dozen champagne, kinderwagens en andere fratsen in verdwijnen.

Met de party-verlichting zoals we tegenwoordig gewend zijn van MINI, waan je je echt in een club man! Sorry, ik realiseer me dat deze woordspeling erg flauw maar ook onvermijdelijk is. Maar schrijft u even mee? We hebben de follow-me-home verlichting, de actieve LED-ring in het midden van het dashboard, het lampje in de linker buitenspiegel welke het MINI logo op de grond projecteert en tot slot de ambienteverlichting die het interieur in alle tinten van het kleurenspectrum verlicht. De Clubman kent namelijk nieuwe interieuraankleding voor zowel de portieren als het dashboard, verlicht welteverstaan.

Toch houd ik ervan. Het is typisch MINI. Net als de gewaagde kleurencombinatie van mijn testauto; Pure Burgundy metallic in combinatie met Chester Indigo Blue leder. Een hele mond vol maar het komt erop neer dat men niet bang is om aubergine met blauw te combineren en hier stijlvol mee weg te komen. Gooi daar de 18” Star Spoke zilveren wielen onder en je hebt een eigenwijs lekkere kar. Het interieur is nog herkenbaar MINI; speels, delen van piano lak, veel ronde klokken en vliegeniershendeltjes. Ik zou niet anders meer willen.

Maar dan de hamvraag; lever je in op het go-kart gevoel als je meer ruimte wint? Om eerlijk te zijn wel; de compacte MINI Cooper wint het van zijn grotere broer op het gebied van wendbaarheid en wegligging. Je kunt met een Clubman niet meer zo strak door de bochten als in zo’n kleine duivel, het sportieve is eraf. Toch heeft de Clubman geen onplezierige rijeigenschappen en vergeet niet dat men hier inspeelt op gezinnen. Die kinderen op de achterbank zouden toch alleen maar wagenziek worden.

Over familycar gesproken, MINI heeft ook een serieuze kant. Op gebied van veiligheid komen zij met een parking assistent, een driving assistent, forward collision warning, adaptive cruise control en supersnelle airbags. Maar daarnaast zit ‘veiligheid’ hem ook in zaken zoals de elektrische parkeerrem, runflat-banden en LED-dagrijverlichting. Met de nieuwe Clubman kun je opgesomd: stijlvol, comfortabel maar dus ook veilig op weg.

De MINI Cooper Clubman is er vanaf €26.990,- (de 1.5 benzine motor heeft 136 pk, energielabel B)

Geen reacties mogelijk.