Rijtest Morgan Plus 4

Een autofabrikant welke al 106 jaar staande houdt, te danken aan zijn charisma, prestaties en vakmanschap. Een auto waarvan de carrosserie al meer dan 100 jaar uit een houten frame wordt opgebouwd. Een merknaam welke al meer dan een eeuw trouw is aan hun ‘Engelse eigenwijsheid’. Een nog altijd zelfstandig ‘familiebedrijf’ welke auto’s bouwt voor op de weg en op het circuit: Morgan Motor Company.

Louwman Exclusive gaf mij de kans om in zo’n prachtig stukje vakmanschap te mogen rijden; in de Morgan Plus 4 om precies te zijn. De Plus4 is het meer vermogende broertje (2.0 liter om precies te zijn) van de Morgan 4/4 (een 1.6i). Ik hoor je denken; vanwaar de rekensom in deze modelnamen? Het is eigenlijk logischer dan je denkt; 4/4 staat voor vier wielen en een vier cilinder motor. Dekt de lading zou je denken maar Morgan is oorspronkelijk begonnen met het bouwen van driewielers. We dwalen af, terug naar de Plus 4 en zijn motor. Het merk heeft nog nooit een eigen motor geproduceerd en mijn-Morgan-voor-één-dag beschikt dan ook over een motorblok van Ford. Een 2 liter viercilinder dus, goed voor 145 pk. Zeker voldoende horsepower voor een auto welke niet meer dan 1000 kg weegt.

Dit lichtgewicht heeft zijn fitte conditie te danken aan typisch Morgan design. Het houten frame en aluminium body zorgen voor een lichte, duurzame en sterke koets. Het derde kernelement is leder. In de Trim Shop wordt meer dan 30 uur besteed aan het lederwerk in de auto. Het is dan ook direct te zien dat er zowel in het exterieur als in het interieur enorm veel liefde, tijd en aandacht is gestoken. En het lakje op de auto? De Morgan-klant heeft keuze uit maar liefst 40.000 kleurtjes, geheel naar eigen smaak gemengd. Keuzestress, wat een luxe.

Wist je dat voor elke boom die Morgan kapt er drie nieuwe jonge bomen terug geplant worden? Daarmee blijft de populatie Essenhout in stand en zorgt men ervoor dat deze manier van auto’s bouwen gecontinueerd kan worden.

Een Morgan is geen Morgan als het dakje er niet af kan. Die (waarschijnlijk) enigste dag uit mijn leven dat ik de kans krijg zo’n majestueus apparaat te rijden, breng ik dan ook dakloos door. Snelweg rijden is geen pretje zonder enige vorm van windblock. Echter is hij ook veel speelser op de binnenwegen waar we in stijl over de landweggetjes en dijkjes cruisen. Al valt het bochtenwerk mij vies tegen, met mijn ongetrainde armspieren. Ook de kuitspieren worden aan het werk gezet door de koppeling van de Morgan. Deze is trouwens zo’n 3 cm naast het rempedaal te vinden waardoor mijn hooggehakte schoeisel de strijd aan moet gaan met deze staande pedalen. Al ‘hangt’ het gaspedaal ergens helemaal voorin de neus, ik weet hem wel goed te vinden. Terwijl de auto in de toeren klimt tijdens het optrekken en opschakelen, klinkt het motorgeluid beter en beter.

Dit is autorijden in de puurste vorm. Er is geen ruimte voor een radio in het dashboard, dat zou tenslotte heiligschennis zijn. De muziek klinkt uit de uitlaatpijp. Je kunt je zijruit niet omlaag zwengelen, wel compleet demonteren (je wordt dus gedwongen voor het wegrijden hierin een keuze te maken). Hetzelfde geldt voor de kap, welke een volwaardig handboek kent om deze los te maken en weer te bevestigen. De klokjes en metertjes informeren je uitsluitend over de meest essentiële zaken waar een boordcomputer niet aan te pas hoeft te komen. De bladveren zijn niet bepaald comfortabel te noemen en laten je kennis maken met elk putje en hobbeltje in het wegdek. Ja, het is hard werken (deze Morgan kent geen ABS, ESP of stuurbekrachtiging) maar je krijgt er ontzettend veel rijplezier voor terug.

De Morgan heeft de charmes van een Engelse landheer, te meten aan de vele omhoog gestoken duimpjes onderweg. Als zijn lady zwaai ik dan ook koninklijk terug. Dit is zo’n auto die het bij iedereen goed doet. Geen jaloezie, geen afgunst, enkel respect en bewondering. Het is een meer dan sympathieke wagen welke, ondanks zijn gebruiksaanwijzing, een must-drive is voor elke autoliefhebber en oldtimer-gek. Mij heeft hij in ieder geval het hoofd op hol gebracht die dag. Die dag dat ik een èchte auto reed. 

De Morgan Plus 4 is er voor de lucky few vanaf €65.499,-

[Fotografie: Bas Fransen Car Photography]

 

 

Geen reacties mogelijk.