Rijtest Peugeot 508

Ik reisde af naar Monaco om daar de nieuwe – maar afgeleid van een oude bekende – Peugeot 508 te testen. In Monaco draait het om zien en gezien worden. En dat lukt goed met Peugeot’s paradepaard. De Fransen hebben zeker hun best gedaan op een fraai design. Maar zou de 508 concurrentie kunnen bieden aan een premium auto zoals de Audi A5 Sportback?

Peugeot zelf zegt dat ze zeker gespiekt hebben bij de Duisters maar zichzelf meer als ‘high-end generalist’ zien in de markt en de 508 dus beter kunnen meten aan een VW Passat of VW Arteon. Zijn voorkomen is elegant en dynamisch te noemen, zelfs een tikkeltje agressief. Met de leeuw in het midden van de grille en het 508-logo op de neus van de motorkap, is de nieuwe 508 een eerbetoon aan zijn voorgangers, de Peugeot 504 en zijn sportieve en elegante afgeleide: de 504 coupé.

Bij het instappen is het eerste dat opvalt is het strakke en luxueus uitgevoerde dashboard. De nieuwe 508 is namelijk uitgerust met de allernieuwste uitvoering van de i-Cockpit. Het head-up instrumentenpaneel is volledig instelbaar en customizable (zes verschillende weergaven) en bevindt zich boven het stuurwiel. Hiermee heeft de bestuurder alle nuttige rij-informatie binnen zijn gezichtsveld. Wat betreft het infotainment systeem; daar moet je even mee oefenen voordat je deze doorhebt. Of wellicht heb je al kunnen oefenen in een DS 7 – die delen deze trukendoos namelijk. Hetzelfde geldt voor Night Vision, waar de DS 7 al reeds over beschikte en nu ook de Peugeot 508.

Bij de benzinemotoren zien we twee nieuwkomers, de PureTech 180 S&S EAT8 en de PureTech 225 S&S EAT8. Er zijn vier dieselmotorisaties leverbaar. Een BlueHDi 130 S&S met handgeschakelde 6-versnellingsbak of EAT8; een BlueHDi 160 S&S EAT8 en een BlueHDi 180 S&S EAT8. Ik reed met de PureTech 225; een krachtige motor die voldoende indruk op me heeft gemaakt. De automaat hield zich goed staande in de bergen – miste misschien een Individual stand – maar ik was in ieder geval erg gelukkig dat de sportstand deze keer geen Lamborghini geluiden produceerde door de speakers. Het onderstel leek me de eerste kilometers wat straf (voornamelijk voor de Comfort stand) maar goed, het betreft een GT-line dus is het geoorloofd en draagt het alleen maar bij aan het dynamische gevoel. Het stuurgedrag is licht maar scherp en opvallend direct. Onverwachts worden de kronkelwegen langs de kust toch nog uitdagend in een Peugeot!

Dit is een auto waar Peugeot heel, heel trots op mag zijn. En waar wij op zaten te wachten.

Rijklaar vanaf €37.690,-

 

Geen reacties mogelijk.