Rijtest Porsche Macan S diesel

Twee weken terug was ik op het introductie feestje van de nieuwe Macan bij Porsche Centrum Gelderland. ‘’Hoera het is een jongetje!’’. Maar waar hebben we deze eerder gezien? En in hoeverre verschilt deze tijger van zijn grote broer, de Cayenne? Ik onderzocht het tijdens een dagje testrijden in de nieuwe spruit van Porsche.

‘’Waar ken ik jou toch van?’’ Het klinkt een beetje als een afgezaagde openingszin maar ik zou zweren dat ik deze jongen al eerder heb ontmoet. De Macan bezit namelijk Audi Q5 DNA en dat is te zien. Alhoewel de motoren, transmissies en ophanging allemaal nieuw zijn. Als het aankomt op rijgedrag, luxe en comfort, is deze wagen toch echt wel zijn Porsche embleem waard. En persoonlijk denk ik dat het Audi & Porsche publiek toch anders zijn. Ze zouden dus niets van elkaar hoeven vrezen.

Porsche was al een beetje van zijn geloof afgestapt en maakt al enige tijd, naast de bekende benzine consumerende 911 lijn, zuinige SUV diesels en hybride gezinswagens. De komst van een kleinere SUV kon, volgens het merk, dan ook niet uitblijven. Maar wat zijn de verschillen in verhouding tot zijn grote broer Cayenne naast de ontbrekende centimeters in hoogte en lengte? Laten we voor het gemak even de gelijkwaardige modellen tegenover elkaar zetten; de Macan S Diesel en de Cayenne S Diesel. De grote verschillen zijn de 285 kg minder gewicht en de 42.000 euro’s minder in de aanschaf. Alleen qua laadvermogen en pk’s wint de Cayenne het van de Macan.

CayenneMacan

Uiteraard is ook de Macan weer voorzien van tientallen luxe (optionele) snufjes welke het rijden net even iets gemakkelijker of plezieriger voor je maken. Voor het gemak is daar de Cruise Control met afstandsregeling en maximale snelheid weergave. Ook bestaat er zoiets als Porsche Entry & Drive; voertuiggebruik zonder actieve sleutelbediening en HomeLink®; programmeerbare garagedeuropener. Voor extra veiligheid schakel je de rijstrookwisselhulp of rijstrook assistent in. Zelfs over de rij-eigenschappen heb je zeggenschap door tussen de rij-modussen off-road, eco of sport te switchen. Daarmee beïnvloed je tegelijk het start/stop systeem, de vering en het stuurgedrag. Je hebt tevens inzicht over de verdeling van de aandrijving over de voor- en achterwielen. De verschillen zijn duidelijk merkbaar; deze knopjes zitten er niet alleen maar voor de show maar doen ook echt wat!

In de categorie ‘vrijwel nutteloze opties’ vallen de gespoten autosleutel waarbij de zijkanten van de sleutel in de exterieurkleur gespoten zijn voor zo’n €263,- en het dashboard kompas. Een centraal op het dashboard geïnstalleerd kompas met analoge weergave van de rijrichting over meedraaiende kompasplaat alsmede digitale weergave van hoogte en hoek van de rijrichting en de tijd. Mocht je verdwaald raken in de PC Hooftstraat en je bent eigenwijs genoeg om geen gebruik te maken van de standaard ingebouwde navigatie, dan redt dit kompas t.w.v. €339,00 je eruit. Mits je kompas kunt lezen natuurlijk.

Maar goed, terug naar de basis. Hij rijdt heer-lijk. Daar is echt niets op aan te merken. Zelfs al vond je een puntje van kritiek, met de vele knoppen en opties maak je het jezelf compleet naar wens. Ondanks dat hij niet ideaal gestroomlijnd is vanwege zijn omvang, ligt hij prima op de weg en heb je weinig last van overhellen in de bochten. Ook heeft hij meer dan genoeg power om zijn gewicht te trekken en snelheid te maken. Opvallend is ook de stilte en rust die je hebt tijdens het rijden; bijna volledig geïsoleerd van alle drukte om je heen. Dat is tevens het gevaar; de Macan is een echte boete-auto, je rijdt snel te hard zonder het door te hebben. Lange afstanden rijden doe je met genoegen in deze wagen. Alleen nog maar auto-vakanties, nooit meer vliegen!

Zelf vind ik de Macan een met liefde gemaakte bonbon met een heerlijke vulling. Het verfijnde uiterlijk in combinatie met het luxueuze interieur heeft duidelijk een Porsche stempel gekregen. Hij is wat bescheidener qua voorkomen in vergelijking met de Cayenne maar verliest daarmee niet zijn bad-boy look. Geen zorgen, er is nog voldoende testosteron overgebleven. Het logge is er een beetje vanaf en wellicht is de Macan hierdoor een meer geschikte auto voor de dames. Het is geen ego ding meer van ‘wie de grootste heeft’ maar een prestigieuze en imposante wagen waar je met minder, eigenlijk meer krijgt.

De Macan is er in drie gedaanten: de Macan S, Macan S Diesel en Macan Turbo. Deze Porsche Macan S Diesel is er vanaf €75.400,-

Geen reacties mogelijk.