Rijtest Porsche Taycan

Ik skip het hele betoog over elektrisch rijden; de pro’s & con’s, of je nou alleen elektrische ritjes moet maken op de kermis en over hoe duurzaam het nou echt is. Want wie denkt dat we nog om elektrische auto’s heen kunnen vandaag de dag, heeft te lang onder een steen geleefd. Ieder merk doet er aan mee. Dan kun je maar beter een elektrisch model van zo’n beetje het beste merk (ok, niet heel objectief voor een autojournalist) van stal trekken. In dit artikel ga ik je uitleggen waarom de Taycan zo’n goede energie heeft.

Het begint al met het aanzicht. Een nieuwe snoet, met name de streng kijkende koplampen geven de Taycan een andere blik dan een 911 of Panamera. Het doet mij denken aan de 918 (de hyper-Porsche) maar ook aan een Stormtrooper uit Star Wars (google maar even voor de gelijkenissen). Anyway, met beide moet je niet grappen. Mijn demo is gehuld in de opvallende kleur ‘Mambagroen’ welke vele nekken doet draaien onderweg. De heupen en kont zijn herkenbaar Porsche maar de exclusief voor de Taycan ontworpen 21 inch wielen (standaard 19”) en handgrepen in de portieren zijn nieuw. Deze komen tevoorschijn wanneer je de auto opent. Eenmaal ingestapt is er geen reden meer om uit te willen stappen. GT-sportstuur met stuurwielverwarming, sportstoelen die zitten als gegoten, een heerlijk klinkend BOSE Surround Sound System, Licht Design Pakket voor de juiste sfeerverlichting en on-board laadmogelijkheden voor je apparatuur. Ook nieuw is het digitale display voor je, waarmee je met een knopje op het stuur door de verschillende tellers/meters kunt scrollen en jezelf van allerlei wenselijk info kunt voorzien van bandenspanning tot aan G-krachten. Naast de bekende rijmodi (van Normal tot aan Sport Plus) is er nu ook een vijfde rijmodus bijgekomen; namelijk ‘Range’. In deze stand spaar je de meeste energie en kom je dus het verst.

Niet alleen de cockpit zorgt ervoor dat je niet meer uit wil stappen: het rijgedrag van de Taycan is fan-tas-tisch. En verslavend. Weinig fossiele brandstof auto’s kunnen me bijhouden op papier met een 0-100 sprint in slechts 5,4 seconden. Nog even wat andere snelle feitjes: laadvermogen tot 270 kW (dat is dus ongeveer 20 min snelladen tot 80% batterij) en de range bedraagt 484 km op papier (WLTP). Wanneer je het acceleratiepedaal aait sprint hij al weg, laat staan als je hem vloert of (wanneer je een extra onderbroek hebt ingepakt) launch control gebruikt. En ik dacht nog even bij het reserveren van de auto niet genoeg te hebben aan ‘de gewone’ Taycan. Waarvoor heb je met 326 pk (408 pk met overboost Power/Launch Control) in godsnaam nog een S of Turbo S nodig?! Ja okay, de overtreffende trap (lees: 625 pk!) is altijd beter maar geloof me, dit volstaat. Het is zo direct krachtig, blijft maar gaan, plakt onwijs aan de weg en is niet te betrappen op een slippertje ondanks de achterwielaandrijving. Die rijbeleving is zo subliem dankzij een – wederom – knap staaltje Duitse perfectie. Zo beschik je over luchtvering, een actief onderstel, stuurbekrachtiging plus en Torque Vectoring Plus.

Je hoeft dus geen coureur te zijn om deze auto goed te kunnen aanvoelen en onder controle te houden. Soms vind ik dat jammer, jezelf een schouderklopje kunnen geven voor je rijprestaties in een sportieve auto blijft leuk, maar ik moet het Porsche nageven. Ze hebben het ook hier, met een volledig elektrische auto, weer geflikt. Ondanks dat het heiligschennis zou zijn voor een merk met diepgewortelde race-roots, ondanks dat nog niet iedereen overtuigd is van elektrisch rijden.. weet ik zeker dat je dit zou willen. Ik wél in ieder geval.

De gadgets en details maken het af. Zo vond ik het echt geniaal dat ik niet alleen het onderstel (en daarmee dus ook de neus/front lip) kan liften maar dat de auto dit aan de hand van GPS ook onthoud (Smart Lift) en dus iedere keer bij dat nare bruggetje bij mijn huis automatisch iets omhoog komt waardoor ik zonder geschraap thuis kom. Of dat je nooit meer na hoeft te denken aan welke kant de laadopening nou zat, want Porsche heeft er gewoon één aan elke kant gemaakt. Zo kom je altijd op de juiste manier voorrijden bij een laadpaal. Ohja, het ‘klepje’ open je niet op de conventionele manier door te drukken maar met je vinger op magische wijze onder een sensor door te bewegen waardoor deze omhoog schuift. Ben ik de enige of word jij van zulke kleine dingen ook enthousiast? De Porsche Taycan past geheel in het sportieve en premium hokje waar ze zich al tientallen jaren in bevinden. Toch knap, om die identiteit te bewaken en ook met de tijd mee te gaan. Chapeau.

Mijn demo exemplaar bedraagt € 133.724,00 maar de basisprijs is € 85.421,00

 

Geen reacties mogelijk.