Rijtest Range Rover Velar D300 AWD First Edition

Met de komst van de nieuwe Velar biedt Land Rover de avonturier die niet zonder luxe voorzieningen op reis gaat weer een alternatief – of tussenmaatje – aan. De ‘avant-garde Range Rover’ zoals Land Rover hem zelf labelt. Deze Range Rover is namelijk ruimer dan de compacte Evoque maar minder log dan de Range Rover Sport. De SUV is tevens voorzien van een fraai nieuw in- en exterieur, waar het oog snel aan went. Nieuwsgierigheid was al gewekt op de eerste beurs waar hij te bewonderen was en nu mocht ook ik een testrit maken in de Velar First Edition.

Laat ik beginnen met het ontleden van zijn volledige naam. Het betreft hier dus een 301 pk sterke zescilinder diesel, vierwielaangedreven plus het summum van de design-intentie van de auto. De First Edition is enkel beschikbaar in het eerste verkoopjaar en is standaard uitgerust met de meest verfijnde accenten en opties. De auto is beschikbaar in drie lakkleuren: Corris Grey, Silicon Silver en Flux Silver (zoals mijn testauto), een matglanzende afwerking die met minutieuze aandacht wordt aangebracht bij Special Vehicles Operations.

De First Edition biedt exclusieve designkenmerken en een hoogwaardige uitrusting, zoals First Edition Badges, een dak in contrastkeur Black met glazen panoramdak, privacy glass, matrix-laser LED-koplampen met signature-dagrijverlichting en 22” 9-Split Spoke lichtmetalen velgen in in Diamond Turned Finish. Ik ben vooral fan van de handgrepen die totaal kunnen verzinken in de deuren en de rosé gouden accenten bij de inlaatstukjes op de motorkap en in de front-splitter. Op en top chique. Eerlijk is eerlijk; ik moest even wennen aan zijn smalle kontje maar het totaalplaatje mag er zijn.

Wist je dat: er keuze is uit maar liefst zes motoren? Voor iedere rijder wat wils. Van efficiënte dieselmotoren met vier cilinders (!) variërend van 180 pk – 240 pk – 301 pk (de uitzondering met een zescilinder). Ook benzinemotoren zijn ruim beschikbaar met vermogens van 250, 300 en zelfs 380 pk.

Een absoluut genot vind ik de luchtvering. Hiermee zweef je met je bijna 2.000 kg wegende wagen meer dan soepel over ieder soort wegdek. Ook zakt hij galant door z’n knieën om de in- en uitstap te vergemakkelijken. Uiteraard is de zitpositie wederom royaal hoog met uitzicht over alles en iedereen om dat ‘queen of the road’ gevoel – of moet ik eigenlijk ‘offroad queen’ zeggen – te versterken. De automaat helpt je trapsgewijs en feilloos op snelheid en over trekkracht heb ik niets te klagen. Bochten neem hij minder log dan dat je zou verwachten van een SUV van zijn grootte. Wanneer je de sportstand inschakelt reageert hij in alle opzichten nog scherper. Zijn sportieve aard komt dan boven: de S in SUV. En dat is toch de reden waarom we allemaal het liefst een Range Rover zouden willen rijden? Best of all worlds. 

De Range Rover Velar is er vanaf €74.200 [Foto’s: Glenn Slopsma]

 

Geen reacties mogelijk.