Rijtest Renault Captur Helly Hansen

 

There’s a new kid in town. Zijn volledige doopnaam luidt: Renault Captur Helly Hansen. Nu zijn we al enige tijd bevangen geraakt door de Captur, maar wie is toch die Helly Hansen? Deze speciale uitvoering is ontwikkeld in samenwerking met het bekende, gelijknamige Noorse kledingmerk. U weet wel; functionele outdoor kledij. De Captur Helly Hansen wordt in beperkte oplage geproduceerd en is daarom extra speciaal te noemen.

Wat er zo bijzonder aan is? De Série Limitée Helly Hansen heeft een avontuurlijke uitstraling en een riante uitrusting. Deze Captur is een extra stoere, rijk uitgeruste versie op basis van de bekende Dynamique-uitvoering. Hij is voorzien van onder meer beschermplaten onder de voor- en achterbumper, lichtmetalen 17-inchwielen met ‘Black Diamond’-effect, privacy glass en HH-logo’s op de voorschermen. De uitrusting is uitgebreid met onder meer parkeersensoren, elektrisch inklapbare buitenspiegels en specifieke hoogwaardige stoelbekleding en interieurafwerking. Dat Noors en Frans hand in hand gaan, is dus bij deze wel bewezen.

De grootste onderscheidende factor is dat de Helly Hansen-uitvoering de enige Captur is, die is voorzien van Extended Grip. Dit geavanceerde tractiecontrolesysteem biedt drie standen (Normale Weg, Onverharde Weg en Expert) voor optimale grip in álle omstandigheden. Zo kun je dus het zonnige Zuid-Frankrijk ook eens verruilen voor een winterse vakantiebestemming. Deze cross-over schreeuwt ‘roadtrip’; ruimte voor het hele gezin inclusief bagage, comfort volgens de franse standaard en entertainment. Met het R-Link systeem kunnen de kleinsten namelijk onderweg spelletjes spelen zoals ”Ik zie, ik zie wat jij niet ziet” terwijl de ouderen navigeren vanaf het multifunctionele display.

De Captur is goed geveerd. Wellicht iets tè goed. Bij het pakken van een drempel golft de vering na als een waterbed (inclusief jijzelf). Alhoewel hij verderlicht stuurt, is het nemen van een snelle, scherpe bocht praktisch niet te doen. Geen asfalttijger dus. De hogere instap (en dus zit) maken weer een hoop goed; dat ‘queen of the road’ gevoel van een SUV wordt hier in beperkte mate naar boven gebracht. Goed zicht vanuit de cockpit dus maar ook binnenin. Het dashboard zit vol met logische en zowaar bruikbare knoppen om het rijgemak en/of de rijveiligheid te vergroten. Enige nadeel van zo’n grote auto; Renault heeft er te weinig vermogen in gestopt. De honderd meter sprint verlies je. Het is meer een marathon loper, op de rechterbaan.

De Renault Captur Helly Hansen is er in twee benzine-uitvoeringen. De prijzen beginnen bij € 20.990,- voor de versie met de Energy TCe 90 S&S. In combinatie met de TCe 120 met standaard EDC-automaat is hij er voor prijzen vanaf € 24.190,-. Beide hebben een meerprijs van € 700,- ten opzichte van de Dynamique-uitvoering, terwijl de meerwaarde zo’n € 1.500,- bedraagt. De Helly Hansen is naar wens leverbaar in de carrosseriekleur Rouge Flamme, wat voor mij gelijk staat aan ‘verleidelijk rood’, die exclusief aan deze uitvoering is voorbehouden. De eerste exemplaren staan vanaf nu bij de Renault dealer in de showroom. Rennen dus!

Geen reacties mogelijk.