Rijtest Renault Twingo

Everywhere Twingo. De leus rondom Renault’s kleinste telg. En de nieuwe Twingo is inderdaad óveral. Het moet gezegd worden; Renault pakt het ook groots aan met een platform welke naast de auto op zich, zich ook focust op Fashion, Beauty, Lifestyle, Carrière en Design. Klinkt als dé manier om een trendgevoelig karretje aan de vrouw te brengen, toch?

Maar zijn wij dames hier ook gevoelig voor? Zijn ietwat schattig uitziende smoeltje, kekke lakkleurtjes, luxe opties en speelse accessoires dragen zeker bij aan de musthave factor is mijn mening. Mijn wagen-voor-een-week kwam in een heerlijke Brun Cappuccino kleur, met subtiele striping en 16” lichtmetalen wielen. Daar zaten ook nog eens Mercedes-waardige opties op zoals stoelverwarming, een elektrisch bedienbaar panoramadak en achteruitrijcamera. Renault maakt het af door speelse accessoires te verzinnen zoals de uitneembare stoffen dashboardtas. Hoe fun?!

Niet alleen zijn uiterlijk is veranderd, ook zijn drive heeft een transformatie ondergaan. Opvallend is dat de motor (in dit geval een 0.9) achterin is geplaatst in plaats van voorin. Hierdoor kunnen de voorwielen een draai maken van 45 graden. Zo’n korte draaicirkel is dus ideaal voor in de stad! De combinatie achterwielaandrijving en de turbo op de 0.9 motor zorgt ervoor dat Mr. Twingo toch nog over 90 pk bezit. Pit genoeg om met dit stadswagentje ook de snelweg op te gaan.

Dan de grote hamvraag; biedt de nieuwe Twingo voldoende ruimte? Geloof het of niet.. maar ik ben met mijn vriend (1.90 meter) en mijn ouders (op de achterbank dus) heen en terug geweest naar Amsterdam (reistijd van een uur). Qua trekkracht viel het me 100% mee; de auto hing niet op zijn gat en ik voelde ook geen verschil met het optrekken. Echter heb ik mijn vriend wel horen klagen over de te korte zitting van de voorstoel welke totaal geen ondersteuning meer bood vanaf halverwege zijn bovenbeen. Ook mijn ouders hadden geen 2 cm langer meer moeten zijn wilden zij nog met het hoofd rechtop achterin kunnen zitten. De boodschapjes, tassen, jassen en een groot boeket pasten echter wel prima achterin de kofferbak (bovenop het motorblok).

De conclusie is dat als je op zoek bent naar een hip, klein wagentje voor, bij voorkeur in de stad, de nieuwe Twingo de perfecte kandidaat is. Hij is zuinig, pittig als hij pittig moet zijn, wendbaar, aaibaar en uitgevoerd met (optionele) luxe. Ik moet eerlijk bekennen dat ik prettig verrast ben door hem en de afgelopen week met opgeheven hoofd heb kunnen vertellen aan iedereen dat ik Twingo rijd. Niets om je voor te schamen tegenwoordig!

De nieuwe Renault Twingo is verkrijgbaar met een SCe 70 en een Energy TCe 90 Stop & Start motor. De vanafprijs is €9.990,00 incl. BTW en BPM. Wil je hem die opsmuk geven zoals die van mij heeft? Dan kom je met opties en accessoires uit op zo’n €18.000,00. Dat is dan weer best veel, in mijn optiek.

Geen reacties mogelijk.