Rijtest Secma F16

Het kan goed zijn dat de naam Secma je nog weinig zegt. Secma is namelijk een is een franse fabrikant van auto’s en jawel… brommobielen. In totaal zijn er al meer dan 30.000 Secma en Erad voertuigen geproduceerd in deze fabriek. Op het moment bevat het aanbod van Secma vier modellen, waaronder de Secma F16: een volwaardige auto in de M1 voertuig categorie die de agressiviteit van een Ariel Atom en de sensatie van een Lotus Caterham biedt tegen een fractie van de kosten.

Het type F16 klinkt bloedsnel in de oren. In werkelijkheid behaalt hij op zijn top een snelheid van 180 km/u. Niet heel indrukwekkend hoor ik u denken. Think again. Dit wagentje heeft slechts een gewicht van 560 kg. Zo licht als een veertje, vrouwen zouden een moord doen voor dit figuurtje. Combineer dit gegeven met een Renault 1598 cc motorblok (105 pk) plus een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 5.9 seconden en weg ben je!

De F16 is maar 2750 mm lang. Qua hoogte komt hij misschien net tot mijn navel. Gevalletje Napoleoncomplex? Mag men dit dan wel een auto noemen vraag je je misschien af? Ja. Alles wat een echte auto kenmerkt zit er namelijk in of op; een volwassen motor, 5 versnellingsbak, schijfremmen, vering en achterwielaandrijving.

Allright, ik moet toegeven dat de woorden ‘vering’ en ‘lederen stoelen’ in de folder meer comfort beloofden dan dat hij in de praktijk waar kon maken. De waarheid is dat dit raketje gewoon niet gemaakt is voor bepaalde mensen. Nu is de lengte nog niet zo’n probleem (de pedaaltjes zijn verstelbaar en het dakje kan eraf) maar zwangere vrouwen en hernia patiënten kunnen beter thuisblijven. Mocht jij nou al wel eelt op je stuitje hebben, dan is deze F16 des te leuker! Met een grondspeling van 150 mm ligt hij als een kart op de weg. Al zou je gek doen, krijg je dit ding niet om (maar goed ook want van een fatsoenlijke rolkooi ontbreekt elk spoor). Remmen en sturen voelt wat zwaarder aan dan normaal (wellicht heeft het gebrek aan stuurbekrachtiging hier iets mee te maken) maar gas geven gaat o-zo-soepeltjes. Leuk speelgoed dus!

Daar komt bij dat dit race-monstertje in werkelijkheid best zuinig is. Met een tankinhoud van slechts 26 liter en een brandstofverbruik van gemiddeld 5,9 l / 100 kms is het niet zo’n dorstig type te noemen. Op de snelweg wordt hij zelfs nog zuiniger!

Het uiterlijk is speels, vrolijk en racy. De materialen zijn niet echt van een hoogwaardige kwaliteit maar het plastic fantastic zorgt er wel voor dat hij zo licht mogelijk in gewicht blijft. Toch ziet hij er sportief uit met zijn lichtmetalen velgen en (stoffen) vleugeldeuren. Je kunt zelfs nog dress up spelen en hem in plaats van de vleugeldeuren een bikinitop aanmeten of een bagagerek op zijn rug binden. Leuk voor de zomerse roadtrip inclusief picknick!

Uiteraard had ik kunnen weten dat als ik een cabrio op de planning heb staan, het gaat regenen. Zo ook deze keer (bij deze excuus voor de wat trieste foto’s). Conclusie: een softtop en een voorruit is nog luxe te noemen maar het blijft toch wel echt een mooi-weer-auto. Ik ga voor de herkansing op een zomerse dag, dakloos, het liefst op het circuit.

De F16 kost 23.699 euro (incl. BPM en BTW). Neem voor verdere specificaties van dit model (en zijn broertjes) eens een kijkje op de website van de Secma importeur voor Nederland en België.

Geen reacties mogelijk.