Rijtest Subaru Levorg

Zijn naam doet me in eerste instantie denken aan een mythisch wezen uit Scandinavië, een boosaardige trol of iets van dat soort. Ik worstel hier een beetje mee; waar leg je de klemtoon en hoe spreek je het correct uit? Na wat onderzoek blijkt dat men ‘lie-vork’ hoort te zeggen, op z’n Engels, en dat het een afkorting is van LEgacy reVOlution tourRinG. Hebt u hem? Levorg voor intimi dus. Raadsel opgelost.

Minder lastig te ontrafelen is welke motor er in mijn testexemplaar ligt. Enkel de 1600 is verkrijgbaar in Nederland omdat de zwaardere motoren niet zuinig genoeg, dus niet interessant genoeg, zijn voor onze markt. De 1,6-liter turbomotor met 170 pk is krachtig genoeg om plezierig mee te rijden en laag genoeg om de uitstoot (en de prijs) binnen de perken te houden. Het verbruik ligt op 6,9 l/100 km, volgens de brochure. In ieder geval geen keuzestress voor de Nederlandse Subaru rijder, dat scheelt dan weer.

Dan doemt het volgende vraagteken boven mijn hoofd op; in welk hokje kunnen we de Levorg plaatsen? Subaru komt zelf met het label ‘sports tourer’. Een sportieve stationwagen dus, in normale mensentaal. Sportief aangezien hij is voorzien van een lekkere turbomotor, flippers aan het stuur, een sportstand en veel weg heeft van de bloedsnelle STI; zijn rally-broeder. En zeg nou zelf, hoeveel stations kan jij opnoemen die een grote luchthapper op de motorkap hebben om koude lucht toe te voeren naar de intercooler? Juist, mijn punt precies.

Maar sportiviteit zit hem ook in de uitstekende wegligging, te danken aan het lage zwaartepunt van de boxermotor. Ik ben blij verrast door zijn souplesse in de meest krappe bochtjes; het veroorzaakt bij mij totaal geen ‘zeeziek’ gevoel door het meedeinen, ondanks zijn volwassen maatje Extra Large. Tevens draagt de permanente vierwielaandrijving bij aan het rally-gevoel en waar ik doorgaans allergisch ben voor de CVT automaat, hebben de ingenieurs van Subaru gesleuteld aan de automaatbak en heet deze nu ‘Lineartronic’ welke in feite traploos schakelt (ook wel Auto-Stepped Control genoemd). Europese kopers zouden dit meer waarderen volgens Subaru. En ikzelf ook.

‘Everyday Sporty’ is een term waarmee Subaru de uitstekende balans tussen rijplezier en functionaliteit beschrijft. Dat uit zich in veel bagageruimte (met als kers op de taart een bank welke met één druk op de knop plat kan waardoor er nòg meer bagageruimte ontstaat), comfortabele zetels waarin lange afstanden geen straf zijn en sportieve interieurdetails zoals het afgevlakte stuurwiel en aluminium pedalen. Maar ook de buitenkant bezit deze mix; het sportieve snoetje met de zogeheten ‘air scoop’ in contrast met het ietwat brave doch statige lichaam van de Levorg. Deze wagen is de ideale match voor de forens, die stiekem wel eens van de gebaande paden afgaat, op zoek naar avontuur.

De Subaru Levorg is er voor de consument vanaf € 35.995

Geen reacties mogelijk.