Rijtest Suzuki Vitara

De Vitara verscheen in 1988 voor het eerst op de markt. De meest uiteenlopende uitvoeringen zijn de revue gepasseerd. Hij is oorspronkelijk als driedeurs verschenen, twee jaar later volgde echter een vierdeurs versie. Hij is ook als cabriolet (hard- of softtop) verkrijgbaar. Bovendien is er ook nog de lange vijfdeurs, welke speciaal geïntroduceerd is voor gezinnen en dagelijks gebruik. Als compact voertuig behoort deze terreinwagen tot de categorie auto’s die het dagelijkse wegverkeer combineren met de mogelijkheid voor uitstapjes in het ruwe terrein.

En nu is de Vitara terug! Ik vraag me af wat er over is van de ‘oude’ Vitara. Jaren terug heb ik wel eens in een Vitara cabrio mogen rijden; stug, rauw, oncomfortabel, lawaaierig maar stoer. Een echte rauwdouwerZijn looks zijn er zeker op vooruit gegaan. De vierkante blokkendoos heeft nu een beter gestroomlijnd figuur gekregen met rondere vormen. Al zijn de typische stijlelementen van de vorige generaties nog herkenbaar, deed hij me heel even (héél héél even maar) denken aan een Range Rover. De koplampen, de vorm van de motorkap, de luchthappers boven het voorwiel… er is in ieder goed gekeken naar de echte grote jongens. Het in- en exterieur zijn grotendeels aan te passen naar eigen smaak. Zo kun je een opvallende dubbele kleurencombinatie uitkiezen of je carrosseriekleur terug laten komen in het dashboard. Mix and match!

Van binnen is de vernieuwde Vitara heerlijk ruim. Een bagageruimte van  375 liter en royale beenruimte geven de inzittenden letterlijk de ruimte. Daarnaast zorgt het panoramisch schuif-/kanteldak voor nog meer licht en lucht. De stoelen zitten prima en zijn uitgevoerd in half leder/half alcantara. Het infotainment- en navigatiesysteem werkt naar behoren (ook de spraakopdrachten worden opgepikt en uitgevoerd) en ontzorgt je tijdens het rijden. Je smartphone is eenvoudig te koppelen aan het systeem waarna je alle functies en apps rijdend kunt bedienen via het touchscreen. Het dashboard en overige delen van het interieur zijn van keihard plastic. Zo zonde dat hier niet gekozen is voor een duurdere afwerking! Ook vind ik het dashboardklokje (”sportieve” carbon-look of Japanse leestekens) een misser. Waarom geen stoer geïntegreerd kompas?

De Vitara lijkt qua rijgedrag niets meer op de ‘oude’ Vitara. Gelukkig maar want de tijd heeft niet stilgestaan. De 1.6 benzine- en dieselmotor zijn zuiniger dan ooit tevoren en hebben een maximumvermogen van 120 pk. In vele rij-situaties zal dat voldoende zijn maar bij het invoegen op de snelweg mis ik toch echt wat power. Zou een 2 liter motor niet mooi zijn geweest voor de grote Vitara? De vering is uiterst comfortabel; geen kuil of drempel krijgt hem klein. Hij stuurt (voor zijn grootte) vederlicht. Zonder enige problemen manoeuvreer ik mezelf door de krappe weggetjes in de woonwijk. Het hand- en voetenwerk gaat ook meer dan soepel. Al mis ik bij de handbak wel de zesde versnelling (de automaat heeft deze echter weer wel).

Hoewel hij meer dan prima presteert op de openbare weg, zie ik hem niet zo snel kunstjes doen in het ruwe terrein. De stoere ”off-road roots” van zijn overgrootouders zijn verruild voor hedendaagse AllGrip-vierwielaandrijving. Suzuki noemt het geen terreinwagen meer maar een ‘AllRoader’ van nu. Een SUV die ABN spreekt. Het is net niet geloofwaardig, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar ach, de bluf-SUV’s van tegenwoordig spreken wel een grote groep mensen aan! Mensen die op zoek zijn naar een betrouwbare, degelijke, ruime en zuinige wagen. Voor de kinderen, voor de hond. Voor het dagelijks gebruik, voor de vakantie. Ik denk dat de vernieuwde Suzuki Vitara (opnieuw) een succesnummer gaat worden.

De 1.6 High Executive uitvoering is er vanaf €24.999,- en valt in de 25% bijtelling categorie.

Geen reacties mogelijk.