Rijtest Volvo XC60 T6

Op pad met de meest krachtige benzinemotor die de XC60 kent; de T6 Geartronic. Een 4 cilinder lijn (turbo & supercharger) goed voor wel 306 pk. Die toevallig ook nog eens de meest dynamische persoonlijkheid heeft; te herkennen aan de Silk Metal finish spiegelkappen, verchroomde dubbele uitlaat, sportdiffusor en sportieve vijfspaaks lichtmetalen velgen. Maar het gaat verder dan alleen een cosmetische ingreep. Deze XC60 R-design beschikt over een versterkt sportchassis en vertoont directer stuurgedrag. Dit is Scandinavisch design op wielen.

Volvo ontwerpt volgens een verfrissende gedachtegang. De focus ligt meer op de gebruiker (de bestuurder en passagiers) in plaats van de auto of de techniek. De leus ”Designed around you” is zowel van toepassing op het exterieur als het interieur. Alle instrumenten en knoppen zijn zo gebruiksvriendelijk en intuïtief mogelijk.

Volvo is zo’n beetje de Durex onder de auto’s; veiligheid staat voorop. Het doel van het merk is dat er in 2020 niemand meer ernstig gewond raakt of omkomt in een nieuwe Volvo. En drijf vooral niet de spot met deze doelstelling. Wist jij dat de driepuntsgordel is uitgevonden door een ingenieur van Volvo?

Volvo’s IntelliSafe kent een reeks van intuïtieve veiligheidssystemen welke de bestuurder ondersteunen en beschermen tijdens het rijden. Blind Spot Information, Collision Warning, Full Auto Brake, Pedestrian en Cyclist Detection; een hele rits aan systemen met een hele rits aan alarmerende geluidjes en knipperende lampjes. Als je een auto test, moet je ook alles uitproberen vind ik. Zo voorkwam het City Safety systeem bij mij een bijna-botsing op mijn voorganger in het stadscentrum, welke onverwachts (en voor wat?) stopte. Eigenlijk hoef ik me er niet voor te schamen; het systeem zette het remsysteem net een seconde eerder in werking. Zo zie je maar, het werkt echt!

Dat deze SUV niet rijdt als een torenhoge, te zware tank, heeft hij te danken aan zijn chassis en Corner Traction Control. Die troef van Volvo maakt het bochtenwerk met een SUV zowaar leuk; heerlijk soepel en wendbaar. Maar als hij stuurt als een sedan, wat is dan de lol van een SUV? Laat ik beginnen bij de hoge zitpositie; als een koningin op mijn troon, regeer ik over het wegdek wat voor me ligt. Ondertussen verdwijnt zo’n beetje alles tot en met betonnen varkensruggen onder mij door. Dankzij de grote bodemvrijheid is er geen weg onbegaanbaar. All Wheel Drive (bij de zwaardere dieselmotoren) doet daar nog eens een schepje bovenop en zorgt ervoor dat ieder type terrein (bij iedere weersverwachting) berijdbaar is. En precies dat gevoel, dat onverslaanbare, dat is de charme van SUV rijden.

Bij Volvo wordt er nooit bezuinigd op de stoelen. Het ergonomische ontwerp zorgt ervoor dat ik niet meer kan onderscheiden waar mijn rug eindigt en de stoel begint. Urenlange ritten zijn met zo’n vorstelijke zit dus geen straf. Het interieur is elegant en verfijnd afgewerkt – terug te zien in het zijdeglans metaal tot aan de stiksels in het leder. Er zijn weinig tot geen afleidende tierelantijntjes te vinden in het interieur, volledig ‘ruisvrij’ zoals de ontwerpers dat zien. Zowel de buiten- als de binnenkant van de XC60 ademt Volvo. Neem bijvoorbeeld de lange verticale achterlichten of de vorm van de hoofdsteunen, herkenbaar Volvo DNA door de jaren heen. Trouw aan hun visie, meegegaan met de tijd van nu.

Zijn er dan echt geen minpunten te vinden? Ik hoor het u denken. Ach, het kanteldak is wat lawaaiig bij een gangetje van 60 km/u of harder. En ik vind Adaptive Cruise Control maar niets voor in Nederland; iedere ‘stresskip’ propt hem in het gat voor jou en je voorganger. Waardoor jij voordat je er erg in hebt van 120 km/u naar een 80 km/u op de snelweg afzakt. Of dat nou zo veilig is? Maar echt mensen, het leven wordt een stukje beter, eenvoudiger en comfortabeler met een XC60. Het ligt niet in de aard van Zweden om op te scheppen, dan doe ik het maar.

De Volvo XC60 T6 Geartronic R-design is verkrijgbaar vanaf €60.985,-

Geen reacties mogelijk.